ECLI:CZ:US:2000:3.US.595.99
sp. zn. III. ÚS 595/99
Nález
Ústavní soud rozhodl dne 12. 10. 2000 mimo ústní jednání se souhlasem účastníků a v senátě ve věci stěžovatelky I. H., za účasti vedlejšího účastníka Finančního ředitelství v Brně, se sídlem v Brně, nám Svobody 4, proti usnesení Krajského soudu v Brně ze dne 1. září 1999, sp. zn. 29 Ca 28/99, týkající se daňového ručitelství, takto:
Usnesení Krajského soudu v Brně ze dne 1. září 1999, sp. zn.
29 Ca 28/99, se zrušuje.
Odůvodnění:
Stěžovatelka podala dne 2. 12. 1999 ústavní stížnost, která
směřovala proti usnesení Krajského soudu v Brně ze dne 1. září
1999 (29 Ca 28/99-32) a tvrdila, že "jím byla porušena její
základní práva na soudní ochranu a soudní přezkum správního
rozhodnutí". Ze samotné ústavní stížnosti vyplývá, že Finanční
úřad Brno-venkov (dne 22. 7. 1998 pod sp. zn.
99293/98/293940/2246) vyzval stěžovatelku (§57 odst. 5 zák. č.
337/1992 Sb., o správě daní a poplatků), jako ručitelku, k úhradě
vykázaného daňového nedoplatku ve výši 20.000,- Kč, a to za
daňového dlužníka firmu F., spol. s r. o. Proti této výzvě podala
stěžovatelka odvolání, v němž namítala, že ručitelkou není,
nicméně Finanční ředitelství v Brně rozhodnutím ze dne 27. 11.
1998 (5955/98/FŘ/150) její odvolání zamítlo.
Zamítavé rozhodnutí Finančního ředitelství v Brně napadla
stěžovatelka žalobou na přezkoumání rozhodnutí správního orgánu
podanou ke Krajskému soudu v Brně; v žalobě zejména namítala, že
správce daně se nedomáhal nejprve splnění závazku po daňovém
dlužníkovi, ale ihned ji vyzval k zaplacení daňového nedoplatku
jako ručitelku, ačkoli za nesplněnou daňovou povinnost jí není.
Krajský soud v Brně dne 1. 9. 1999 usnesením sp. zn. 29 Ca
28/99 řízení zastavil a své rozhodnutí odůvodnil tím, že napadené
správní rozhodnutí je rozhodnutím procesním, které je z přezkumné
činnosti soudu zákonem vyloučeno [§248 odst. 2 písm. e) o. s.
ř.]. Rozhodnutí Finančního ředitelství v Brně pak obecný soud
považuje za rozhodnutí, které se týká pouze procesně právní pozice
stěžovatelky (v řízení před soudem žalobkyně), nikoliv však jejich
hmotných práv a povinností, bylo by proto v rozporu se zásadou
právní jistoty věřitele, kdyby na základě hmotně-právních námitek
proti rozhodnutí správce daně, tedy proti rozhodnutí procesní
povahy, uplatněných až ve stádiu vymáhání daňového nedoplatku
daňového dlužníka, který je primárním nositelem daňové povinnosti,
došlo k meritornímu přezkoumávání rozhodnutí a případně i zániku
vykonatelnosti rozhodnutí. Závěrem vyslovil krajský soud názor, že
žalobou napadeným rozhodnutím není řešeno, zda stěžovatelka je či
není ručitelkou, ale že jde o rozhodnutí zasahující do vztahu mezi
daňovým dlužníkem, žalobkyní jako stěžovatelkou a ručitelkou
a oprávněným, jímž je žalovaný.
Rozhodnutí obecného soudu napadla stěžovatelka ústavní
stížností, v níž s odkazem na již dříve zmíněné porušení ústavně
zaručeného práva tvrdila, že výzva správce daně (§57 odst. 5 zák.
č. 337/1992 Sb.) se dotýká přímo jejich práv a povinností, je
rozhodnutím daňového řízení, a proto je proti ní přípustný opravný
prostředek, ačkoli obecně proti výzvám v daňovém řízení opravný
prostředek přípustný není. V §57 odst. 5 zák. č. 337/1992 Sb. je
výslovně uvedeno, co lze v odvolání namítat, mimo jiné tu
skutečnost, že stěžovatelka není ručitelem a právě tuto námitku
stěžovatelka vznesla ve všech opravných prostředcích včetně
správní žaloby. Soud se tedy měl žalobou meritorně zabývat,
a jestliže tak neučinil na úkor jejich ústavně zaručených práv,
pochybil.
Krajský soud v Brně ve svém vyjádření (§48 odst. 2 zák. č.
182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů, dále jen zákona), jako
účastník řízení, uvedl, že k porušení ústavních práv stěžovatelky
jeho rozhodnutím nedošlo, neboť se při posuzování její žaloby od
zákonem stanoveného postupu neodchýlil. Základem pro posouzení
věci je ručitelský závazek, jeho akcesorická podstata a nikoliv
primární daňová povinnost, jejímž nositelem je v daňové oblasti
dlužník. V oblasti veřejného práva (placení daní) je vztah ručení
formulován (zák. č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve
znění pozdějších předpisů) jako subjektivní závazek (povinnost)
ručitele zaplatit daňový nedoplatek daňového dlužníka. V dalším
pak krajský soud odkázal na odůvodnění napadeného rozsudku.
Finanční ředitelství Brno ve svém vyjádření ze dne 29. 2.
2000, jako vedlejší účastník (§76 odst. 2 zákona), popřelo vývody
stěžovatelky v ústavní stížnosti rozvedené; stěžovatelka byla
vyzvána k plnění platební povinnosti na základě jejího postavení
z titulu ručení, když takovýto postup byl uplatněn v souladu
s ustanovením §57 odst. 5 zák. č. 337/1992 Sb. Dále pak vedlejší
účastník uvedl, že uplatnil vůči daňovému dlužníkovi požadavek na
zaplacení daňového nedoplatku a až poté, když daňový dlužník
nezaplatil, byla vyzvána výzvou (označenou shora) jako ručitel
stěžovatelka; navrhla, aby Ústavní soud ústavní stížnost zamítl.
Ústavní stížnost je důvodná.
Ústavní soud totiž již dříve ve svých rozhodnutích (např.
III. ÚS 373/98 in Ústavní soud České republiky: Sbírka nálezů
a usnesení - svazek 13., vydání 1., č. 30, Praha 2000) vyložil,
jak je nutno řízení a přezkum správního rozhodnutí vydaného
v daňovém řízení chápat, zejména ve vztahu k postavení ručitele
a jeho právu domáhat se soudního přezkumu takovéhoto rozhodnutí.
Podle ustanovení §244 a dalších občanského soudního řádu
přezkoumávají soudy ve správním soudnictví zákonnost rozhodnutí
orgánů veřejné správy. Podle ustanovení §57 odst. 5 zák. č.
337/1992 Sb. se může ručitel odvolat proti výzvě k plnění platební
povinnosti. Odvoláním může namítat pouze skutečnost, že není
ručitelem nebo že ručení bylo uplatněno ve větším než zákonem
stanoveném rozsahu, nebo že již bylo zaplaceno. Stěžovatelka ve
svém odvolání mimo jiné uvedla, že není ručitelkou, uvedla tedy
zákonný důvod pro odvolání. Jak již uvedeno, nadřízený správní
orgán odvolání zamítl a následně Krajský soud v Brně (k podané
žalobě na přezkum tohoto rozhodnutí) řízení zastavil.
Rozhodnutí správního orgánu (finančního úřadu, resp.
finančního ředitelství jako orgánu odvolacího), jímž ukládá
účastníku řízení povinnost k plnění na základě jeho postavení jako
daňového ručitele, musí být přezkoumatelné obecným soudem co do
skutkové a právní stránky věci v režimu správního soudnictví podle
části páté občanského soudního řádu, jestliže žalobce své
postavení ručitele zpochybňuje.
V případě rozhodnutí instančně vyššího správce daně jde vždy
o posouzení právních a skutkových okolností případu, které se
týkají postavení ručitele z hlediska namítaného ručení (případně
tvrzení, že ručitelem není). Rozhodnutí o povolení přezkumu musí
pečlivě zvážit dodržení zákonnosti rozhodnutí, a zejména
i skutkový stav v podobě existence skutečnosti, které alespoň
naznačují, že ten, kdo je označen za ručitele, jím být nemusí.
Pokud by instančně vyšší správce daně nepřihlédl k porušení
právního předpisu, tedy k podstatné vadě řízení, nebo k tomu že
skutkové okolnosti alespoň nasvědčují tomu, že ten, kdo je označen
za ručitele, jím být nemusí, zůstala by při extenzivním výkladu
pojmu "procesní rozhodnutí" stěžovatelka bez soudní ochrany, která
je jí však Listinou základních práv a svobod čl. 36 odst. 1, 2
zaručena.
Porušení základních práv a svobod tak spočívalo
v neposkytnutí soudní ochrany, neboť Krajský soud v Brně se
přidržel extenzivního výkladu pojmu "procesní rozhodnutí", a to
v takovém rozsahu, které vedlo k zásahu do základních práv
stěžovatelky. Na obecném soudu bude, aby v následném řízení
uvážil, zda k porušení ústavně zaručených práv stěžovatelky
skutečně došlo a zda rozhodnutí instančně vyššího správce daně
skutečně odpovídá zákonu a zda skutečně zde nejsou okolnosti,
který by vedly k nesprávnému označení ručitele (k tomu srov. např.
nález ve věci III. ÚS 593/99 - dosud ve Sbírce nálezů a usnesení
Ústavního soudu České republiky nepublikován).
Na základě výše uvedených skutečností proto Ústavnímu soudu
nezbylo, než napadené usnesení Krajského soudu v Brně, jak shora
je označeno, zrušit [§82 odst. 1 a 3 písm. a) zákona].
Poučení: Proti tomuto rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat (§54 odst. 2 zákona).
V Brně dne 12. 10. 2000