ECLI:CZ:US:2001:1.US.594.99
sp. zn. I. ÚS 594/99
Nález
Ústavní soud rozhodl dnešního dne v senátě o ústavní stížnosti I. H., proti usnesení Krajského soudu v Brně ze dne 1. 9. 1999, sp. zn. 29 Ca 24/99, takto:
Usnesení Krajského soudu v Brně ze dne 1. 9. 1999, sp. zn.
29 Ca 24/99, se zrušuje.
Odůvodnění:
Finanční úřad Brno-venkov výzvou k zaplacení daňového
nedoplatku ručitelem v náhradní lhůtě podle §57 odst. 5 zákona č.
337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších
předpisů (dále jen "zákona č. 337/1992 Sb.") ze dne 22. 7. 1998,
č.j. 99318/98/293940/2246, vyzval stěžovatelku I. H. - společnici
společnosti F. a H., s.r.o., jejíž výše vkladu v uvedené
společnosti činí dle výpisu z obchodního rejstříku vedeného
Krajským obchodním soudem v Brně, oddíl C, vložka 1149 ze dne 15.
7. 1998, 20.000,- Kč, a které svědčí povinnost ručení za daňové
pohledávky neuhrazené daňovým dlužníkem (společností Fikar
a Halouzka, s.r.o.; dále jen daňový dlužník") ve lhůtě jejich
splatnosti - k úhradě vykázeného nedoplatku ve výši 20.000,- Kč.
Finanční ředitelství v Brně rozhodnutím ze dne 30. 11. 1998,
č.j. 5956/98/FŘ/150, odvolání stěžovatelky proti výše uvedené
výzvě Finančního úřadu Brno-venkov zamítlo.
V odůvodnění svého rozhodnutí odvolací orgán především
odkázal na ustanovení §57 odst. 5 zákona č. 337/1992 Sb., podle
něhož jsou daňový nedoplatek povinni zaplatit také ručitelé, pokud
jim zákon povinnost ručení ukládá a pokud jsou k plnění této
platební povinnosti správcem daně vyzváni. Dále finanční
ředitelství poukázalo na ustanovení §106 zákona č. 513/1991 Sb.
(obchodní zákoník), ve znění pozdějších předpisů, podle kterého
společnící společnosti s ručením omezením ručí za závazky
společnosti do výše svého nesplaceného vkladu zapsaného do
obchodního rejstříku, a současně uvedlo, že není rozhodující, zda
společník vklad skutečně splatil, ale "rozhodující je zápis
v obchodním rejstříku a rozsah ručení se odvozuje od rejstříkového
stavu". Odvolací orgán proto nemůže při rozhodování o odvolání
akceptovat tvrzení stěžovatelky o tom, že není ručitelkou, neboť
ještě před vydáním výše uvedené výzvy Finančního úřadu Brno
- venkov, svůj vklad společnice daňového dlužníka splatila v plné
výši již v roce 1991. Zápis rozsahu splacení vkladu stěžovatelky
ve výši 20.000,- Kč byl s konstitutivními účinky (které vyplývají
z citovaného ustanovení §106 obchodního zákoníku) zapsán do
obchodního rejstříku dne 24. 9. 1998, tedy až po té, co byla
vydána a dne 19. 8. 1998 doručena citovaná výzva finančního orgánu
prvého stupně. K tvrzení stěžovatelky, že v roce 1991, kdy (ještě
podle hospodářského zákoníku) vznikl daňový dlužník, tj. kdy
rozsah splácení vkladu nebyl zapisovanou skutečností, odvolací
orgán poukázal na ustanovení §768 odst. 3 obchodního zákoníku,
podle něhož zápisy v podnikovém rejstříku, které neodpovídají
ustanovením obchodního zákoníku, musí být uvedeny do souladu
s obchodním zákoníkem do jednoho roku od jeho účinnosti. Současně
také uvedl, že z citovaného ustanovení zcela jednoznačně vyplývá,
že povinnost podat listinami doložený návrh na zápis potřebných
změn mají zapsané osoby. Odvolací orgán konečně dodal, že jak
námitka, že daňový dlužník ukončil činnost (a proto stěžovatelka
nenavrhovala změnu zápisu v obchodním rejstříku), tak další
námitka, týkající se vstupu daňového subjektu do konkurzního
řízení, není pro výsledek odvolacího řízení právně relevantní.
V záhlaví uvedeným usnesením Krajského soudu v Brně bylo
zastaveno řízení o žalobě, kterou se stěžovatelka domáhala zrušení
rozhodnutí Finančního ředitelství v Brně ze dne 30. 11. 1998,
č.j. 5956/98/FŘ/150, rozhodnutí Finančního úřadu Brno - venkov ze
dne 22. 7. 1998, č.j. 99318/98/293940/2246, a vrácení věci
Finančnímu ředitelství v Brně k dalšímu řízení.
Krajský soud v Brně v odůvodnění tohoto usnesení konstatoval,
že řízení o žalobě nemohlo proběhnout a muselo být zastaveno
především proto, že citované ustanovení §57 odst. 5 zákona č.
337/1992 Sb. je ustanovením procesním, nikoli hmotněprávním, neboť
samo o sobě právní vztah správce daně a ručitele nezakládá
a "formuluje pouze vztah ručení v daňovém řízení jako subjektivní
povinnost ručitele k zaplacení daňového nedoplatku daňového
dlužníka. Vydáním výzvy k zaplacení daňového nedoplatku v náhradní
lhůtě vzniká ručiteli povinnost uhradit daňový dluh daňového
subjektu v případě, že daňový dlužník, který je primárním
nositelem daňové povinnosti, svůj závazek vůči správci daně včas
nesplní".
V další části odůvodnění krajský soud konstatoval, že
z ustanovení §244 odst. 2 a 3, §247 a §248 o.s.ř. vyplývá, že
ve správním soudnictví přezkoumávají soudy rozhodnutí správních
orgánů, pokud zákon nestanoví jinak. Případy, kdy tak zákon
stanoví jinak, jsou uvedeny v ustanovení §248 o.s.ř., z jehož
odst. 2 písm. e) plyne, že z přezkumné činnosti soudu jsou
vyloučena rozhodnutí správních orgánů předběžné, procesní nebo
pořádkové povahy. Krajský soud následně uvedl, že "procesní
rozhodnutí jsou taková, která se nedotýkají přímo práv účastníka
vyplývajících z práva hmotného, ale zasahují do práv daných pro
vlastní vedení řízení". Podle názoru krajského soudu mezi taková
procesní rozhodnutí nepochybně náleží také žalobou napadené
rozhodnutí, jímž se žalovaný správní orgán nedotkl hmotných práv
stěžovatelky, "ale zasáhl do práv daných pro vedení řízení
vedených správcem daně podle části šesté zákona č. 337/1992 Sb.".
Z toho prý vyplývá, že žalobou napadené rozhodnutí "má svůj základ
jen v právu procesním, jeho vydáním nedochází k žádným změnám
z hlediska práva hmotného. Právní stav, který tu byl před vydáním
žalobou napadeného rozhodnutí, se nezměnil a hmotněprávní pozice
účastníků řízení dotčena nebyla". Krajský soud sice připustil, že
některá rozhodnutí správce daně v průběhu daňového řízení mohou
účastníky postihnout nebo i nepřímo zasáhnout do jejich hmotných
práv, leč to nic nemění na tom, že taková rozhodnutí zákonodárce
z přezkumné činnosti soudu vyloučil. Žalobou napadené správní
rozhodnutí je - dle názoru krajského soudu - právě takovým
procesním rozhodnutím, které je podle ustanovení §248 odst. 2
písm. e) o.s.ř. z přezkumné činnosti soudu vyloučeno.
Krajský soud konstatoval, že "žalobkyně může toto rozhodnutí
subjektivně považovat za zásah do svých práv, fakticky se však
rozhodnutí dotýká pouze procesněprávní pozice žalobkyně, nikoliv
jejích hmotných práv a povinností". Krajský soud dále uvedl
[poznámka: nepřímo a nepřesně tak zřejmě vycházel z nálezu
Ústavního soudu (avšak ne sp. zn. IV. ÚS 466/97 - jak uvádí
stěžovatelka v ústavní stížnosti, ale sp. zn. I. ÚS 466/97)], že
by bylo v rozporu se zásadou právní jistoty věřitele, kdyby na
základě hmotněprávních námitek proti rozhodnutí správce daně
(které je procesní povahy), jež byly uplatněny až ve stádiu
vymáhání daňového nedoplatku daňového dlužníka (který je primárním
nositelem daňové povinnosti), došlo k meritornímu přezkoumání
rozhodnutí a případně i k zániku vykonatelnosti rozhodnutí ve
věci. Krajský soud pro úplnost uvedl, že žalobou napadeným
rozhodnutím není řešeno, zda stěžovatelka je či není ručitelkou,
což je závěr meritorní, ale že jde o rozhodnutí zasahující do
vztahu mezi daňovým dlužníkem, stěžovatelkou jako ručitelkou
a oprávněným, kterým je žalovaný.
Proto Krajský soud v Brně řízení o žalobě podle ustanovení
§250d odst. 3 o.s.ř. zastavil, neboť žaloba směřuje proti
rozhodnutí, jež nemůže být předmětem přezkoumání soudem.
Toto rozhodnutí napadla stěžovatelka ústavní stížností, v níž
namítla, že Krajský soud v Brně napadeným usnesením porušil její
ústavně zaručené základní právo na soudní ochranu podle čl. 36
odst. 1 a 2 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina"),
ústavně zaručené právo "nemoci být nucen činit, co zákon neukládá"
podle čl. 2 odst. 3 Listiny a dále ústavně zaručené právo na
možnost ukládání povinností toliko na základě zákona a v jeho
mezích podle čl. 4 odst. 1 Listiny.
Stěžovatelka v ústavní stížnosti - po rekapitulaci věcných
a procesních otázek souzené věci - v prvé řadě uvádí, že před
vydáním předmětné výzvy dle ustanovení §57 odst. 5 zákona č.
337/1992 Sb. neměla důvodu a ani nemohla vznést v daňovém řízení
proti daňovému dlužníku námitku, že není ručitelkou. Tuto námitku
mohla poprvé vznést až po obdržení předmětné výzvy správce daně
dle §57 odst. 5 zákona č. 337/1992 Sb., kdy se dozvěděla, že ji
správce daně považuje za ručitele podle §106 obchodního zákoníku.
Stěžovatelka v dané souvislosti především namítá, že výzva správce
daně podle ustanovení §57 odst. 5 zákona č. 337/1992 Sb., která
se dotýká přímo jejích práv a povinností, je podle §32 citovaného
zákona rozhodnutím v daňovém řízení, a proto je proti ní přípustný
i řádný opravný prostředek (odvolání), přestože obecně proti
výzvám v daňovém řízení řádný opravný prostředek možný není. V §57 odst. 5 zákona č. 337/1992 Sb. je výslovně stanoveno, co pouze
lze v odvolání namítat - mimo jiné tu skutečnost, že stěžovatelka
ručitelkou není. Stěžovatelka v obou opravných prostředcích
(odvolání, správní žaloba) vznesla námitku, že není ručitelkou.
Soud se tedy měl správní žalobou zabývat meritorně. Jestliže tak
neučinil, porušil její - výše uvedená - základní práva.
Proto stěžovatelka navrhla, aby Ústavní soud přijal nález,
jímž usnesení Krajského soudu v Brně ze dne 1. 9. 1999, sp. zn.
29 Ca 24/99, zruší a prohlásila, že souhlasí s upuštěním od
ústního jednání.
Ústavní soud shledal, že včas podaná ústavní stížnost splňuje
všechny zákonné náležitosti a že proto nic nebrání projednání
a rozhodnutí ve věci samé.
K ústavní stížnosti se vyjádřili účastník řízení - Krajský
soud v Brně a vedlejší účastník - Finanční ředitelství v Brně.
Finanční úřad Brno-venkov se práv vedlejšího účastníka vzdal.
Krajský soud v Brně ve svém vyjádření konstatoval, že se při
rozhodování neodchýlil od zákonem stanoveného postupu, poukázal na
akcesorickou podstatu ručitelského závazku (na subjektivní
povinnost ručitele zaplatit daňový nedoplatek daňového dlužníka)
a odkázal na velmi podrobné odůvodnění rozhodnutí.
K tvrzenému zásahu do ústavních práv stěžovatelky krajský
soud uvedl, že každý, kdo se u soudu domáhá ochrany svého
subjektivního práva, musí respektovat zákonem stanovený způsob
jeho ochrany, v tomto případě zákonnou úpravu části páté, hlavy
druhé, o.s.ř. Z ustanovení §248 odst. 2 písm. e) o.s.ř. plyne, že
z přezkumné pravomoci soudu jsou vyňata mimo jiné rozhodnutí
procesní povahy. Podle ustanovení §250d odst. 3 o.s.ř. předseda
senátu usnesením řízení zastaví, jestliže žaloba směřuje proti
rozhodnutí, jež nemůže být předmětem přezkoumávání soudem. Krajský
soud proto dovozuje, že jsou-li rozhodnutí správních orgánů
procesní povahy zákonem vyloučena z přezkumné pravomoci soudu,
nelze zastavení řízení o žalobě v dané věci považovat za odepření
soudní ochrany ve smyslu ústavně zaručených práv stěžovatelky.
Krajský soud v Brně ve svém vyjádření proto navrhl, aby
ústavní stížnost byla jako zjevně neopodstatněná odmítnuta
a sdělil, že na ústním jednání před Ústavním soudem netrvá.
Finanční ředitelství v Brně ve svém vyjádření nejprve stručně
rekapitulovalo obsah ústavní stížnosti a (pro úplnost) poukázalo
na skutečnost, že s předmětnou ústavní stížností stěžovatelky jsou
obsahově shodné ústavní stížnosti dalších společníků daňového
dlužníka, které Ústavní soud vede pod sp. zn. I. ÚS 598/99
(stěžovatel J. S.), II. ÚS 544/99 (P. H.) a IV. ÚS
593/99 (D. H.).
Finanční ředitelství ve svém vyjádření poukázalo na to, že
platební povinnost mají ručitelé za současného splnění dvou
podmínek, tj. že povinnost ručení jím ukládá zákon (§106
obchodního zákoníku, ve znění pozdějších předpisů) a že ručitel
byl k plnění této platební povinnosti správcem daně vyzván.
K tomu u stěžovatelky došlo výzvou ze dne 22. 7. 1998, která jí
byla doručena dne 19. 8. 1998, tedy více než měsíc před zápisem
splácení vkladu do obchodního rejstříku.
Finanční ředitelství dále poukázalo na obsah spisu Finančního
úřadu Brno-venkov, podle něhož tento správce daně požadoval
nejprve splnění daňové povinnosti daňového dlužníka a teprve poté
(kdy daňový dlužník nesplnil svou zákonnou povinnost) vydal výzvu
k zaplacení daňového nedoplatku stěžovatelce. Stěžovatelka prý
navíc námitku [s odkazem na ustanovení §306 (poznámka: správně
zřejmě §106) obchodního zákoníku], že správce daně se mohl
domáhat splnění ručitelského závazku až poté, co daňový dlužník
nesplnil svůj závazek v přiměřené době, neuplatnila již
v odvolacím řízení, nýbrž až v žalobě.
V další části svého vyjádření Finanční ředitelství v Brně
především uvádí, že výše zmíněné rozhodnutí Ústavního soudu sp.
zn. IV. ÚS 466/97 (poznámka: správně sp. zn. I. ÚS 466/97) není
v odůvodnění ústavní stížností napadeného usnesení Krajského soudu
v Brně citováno. Finanční ředitelství se ztotožnilo s právním
závěrem Krajského soudu v Brně, že rozhodnutí vydané podle
ustanovení §57 odst. 5 zákona č. 337/1992 Sb. (které je
systematicky zařazeno v jeho části šesté - daňové procesní normy)
samo o sobě právní vztah správce daně a ručitele nezákládá
(povinnost ručení ručitelům ukládá zákon, tj. v souzené věci §106 obchodního zákoníku), ale stanoví povinnost ručitele uhradit
daňový nedoplatek.
Finanční ředitelství v Brně proto navrhlo, aby Ústavní soud
rozhodl nálezem, kterým ústavní stížnost zcela zamítne. Finanční
ředitelství dále souhlasí s tím, aby bylo od ústního jednání
o předmětné ústavní stížnosti upuštěno.
Dle ustanovení §44 odst. 2 zákona o Ústavním soudu může
Ústavní soud se souhlasem účastníků od jednání upustit, nelze-li
od něho očekávat další objasnění věci. Vzhledem k tomu, že
stěžovatelka, Krajský soud v Brně a Finanční ředitelství v Brně
vyjádřili svůj souhlas s upuštěním od ústního jednání a poněvadž
Ústavní soud má ta to, že od jednání další objasnění věci očekávat
nelze, bylo od ústního jednání v souzené věci upuštěno.
Ústavní stížnost je důvodná.
Ústavní soud si je vědom skutečnosti, že není další soudní
instancí, ani vrcholem soustavy soudů (čl. 81 a čl. 90 Ústavy ČR).
Nemůže proto na sebe atrahovat právo přezkumného dohledu nad
jejich činností. To ovšem jen potud, pokud tyto soudy ve své
činnosti postupují ve shodě s obsahem hlavy páté Listiny a pokud
napadeným rozhodnutím nebylo porušeno základní právo nebo svoboda
zaručené ústavním zákonem nebo mezinárodní smlouvou podle čl. 10
Ústavy ČR.
Tato situace v souzené věci nastala.
Podle ustanovení §244 a dalších o.s.ř. přezkoumávají soudy
ve správním soudnictví zákonnost rozhodnutí orgánů veřejné správy.
Podle ustanovení §57 odst. 5 zákona č. 337/1992 Sb. se může
ručitel odvolat proti výzvě k plnění platební povinnosti.
V odvolání může namítat pouze skutečnost, že není ručitelem nebo
že ručení bylo uplatněno ve větším než zákonem stanovenem rozsahu
nebo že již bylo zaplaceno. Stěžovatelka ve svém odvolání
u Finančního ředitelství v Brně mimo jiné uvedla, že ručitelem
není, takže zákonný důvod pro odvolání uplatnila. Jak bylo již
uvedeno, nadřízený správní orgán odvolání zamítl a následně
Krajský soud v Brně (k podané žalobě na přezkum tohoto
rozhodnutí), usnesením ze dne 1. 9. 1999, sp. zn. 29 Ca 24/99,
řízení zastavil.
V případě rozhodnutí instančně vyššího správce daně jde vždy
o posouzení právních a skutkových okolností případu, které se
týkají postavení ručitele z hlediska namítaného ručení (případně
tvrzení, že ručitelem není). V rozhodnutí o povolení přezkumu musí
proto instančně vyšší správce daně pečlivě zvážit dodržení
zákonnosti rozhodnutí a zejména i skutkový stav v podobě existence
skutečností, které alespoň naznačují, že ten, kdo je označen za
ručitele, jím být nemusí. Pokud by instančně vyšší správce daně
nepřihlédl k porušení právního předpisu, tedy k podstatné vadě
řízení nebo k tomu, že skutkové okolnosti alespoň nasvědčují tomu,
že ten, kdo je označen za ručitele, jím nemusí být, zůstala by při
extenzivním výkladu pojmu "procesní rozhodnutí" stěžovatelka
v tomto řízení bez soudní ochrany, která je jí Listinou v čl. 36
odst. 1 a 2 zaručena. Porušení základních práv a svobod tedy
spočívalo v neposkytnutí soudní ochrany, když se Krajský soud
v Brně přidržel výkladu pojmu "procesní rozhodnutí" v rozsahu,
který vedl k namítanému zásahu do základních práv a svobod
stěžovatelky. Je věcí soudu rozhodujícího ve správním soudnictví,
aby zvážil, zda rozhodnutí instančně vyššího správce daně skutečně
odpovídá zákonu a zda zde nejsou okolnosti, které by vedly
k nesprávnému označení stěžovatelky jako ručitelky.
V souzené věci tak bylo extenzivní interpretací pojmu
správního rozhodnutí procesní povahy podle ustanovení §248 odst.
2 písm. e) o.s.ř. vyloučeno přezkoumání rozhodnutí, týkajícího se
základního práva domáhat se stanoveným postupem svého hmotného
práva u jiného orgánu ve smyslu čl. 36 odst. 1 Listiny.
Za tohoto stavu Ústavní soud dospěl k závěru, že napadeným
usnesením Krajského soudu v Brně ze dne 1. 9. 1999, sp. zn. 29 Ca
24/99, bylo porušeno stěžovatelčino právo na spravedlivý úproces
podle čl. 36 odst. 1 a 2 Listiny, jehož se stěžovatelka dovolává.
Proto Ústavní soud stížnosti zcela vyhověl a usnesení
Krajského soudu v Brně ze dne 1. 9. 1999, sp. zn. 29 Ca 24/99,
zrušil [§82 odst. 1 a odst. 3 písm. a) zákona o Ústavním soudu].
Obdobné závěry učinil Ústavní soud i v rozhodnutích sp. zn.
III. ÚS 594/99, III. ÚS 593/99, II. ÚS 544/99 a I. ÚS 593/99.
Vzhledem k tomu, že Ústavní soud zrušil napadené usnesení pro
rozpor s čl. 36 Listiny, nezabýval se již též tvrzeným rozporem
tohoto rozhodnutí s čl. 2 odst. 3 a čl. 4 odst. 1 Listiny, neboť
by to bylo nadbytečné.
Poučení: Proti tomuto rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 17. ledna 2001