ECLI:CZ:US:2001:2.US.326.98
sp. zn. II. ÚS 326/98
Nález
Ústavní soud rozhodl v senátě, ve věci ústavní stížnosti Dr. J. K., právní nástupkyně původního stěžovatele zemř. JUDr. K. W., proti rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 25. 3. 1998, č. j. 28 Ca 276/96-59, ve spojení s rozhodnutím Okresního úřadu v Jablonci nad Nisou, okresního pozemkového úřadu, ze dne 17. 6. 1996, č.j. POZ/5220/1042/96, a o připojeném návrhu na zrušení ustanovení §2 odst. 3 zákona ČNR č. 243/1992 Sb., kterým se upravují některé otázky související se zákonem č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku, ve znění zákona č. 30/1996 Sb., eventuálně §2 zákona ČNR č. 243/1992 Sb., za účasti Městského soudu v Praze, jako účastníka řízení, a 1) Okresního úřadu v Jablonci nad Nisou, okresního pozemkového úřadu, 2) SPT Telecom, a.s., 3) Lesů ČR, s.p., 4) obce K., 5) Povodí Labe, s.p., 6) R., spol. s r.o., 7) Zemědělského družstva Č. 9, 8) Zemědělského družstva J. a 9) Zemědělského družstva S., jako vedlejších účastníků řízení, takto:
1) Rozsudek Městského soudu v Praze ze dne 25. 3. 1998,
č. j. 28 Ca 276/96-59, a rozhodnutí Okresního úřadu v Jablonci nad
Nisou, okresního pozemkového úřadu, ze dne 17. 6. 1996, č.j.
POZ/5220/1042/96, se zrušují;
2) návrh na zrušení §2 odst. 3 zákona ČNR č. 243/1992 Sb.,
kterým se upravují některé otázky související se zákonem č.
229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému
zemědělskému majetku, ve znění zákona č. 30/1996 Sb., a eventuální
návrh na zrušení §2 zákona ČNR č. 243/1992 Sb., kterým se
upravují některé otázky související se zákonem č. 229/1991 Sb.,
o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku,
se odmítá.
Odůvodnění:
I.
Navrhovatel podal ústavní stížnost proti rozsudku Městského
soudu v Praze ze dne 25. 3. 1998, č. j. 28 Ca 276/96-59, kterým
bylo potvrzeno rozhodnutí Okresního úřadu v Jablonci nad Nisou,
okresního pozemkového úřadu, ze dne 17. 6. 1996, č.j.
POZ/5220/1042/96. Tímto rozhodnutím byl zamítnut opravný
prostředek navrhovatele proti uvedenému rozhodnutí, podle kterého
navrhovatel není vlastníkem blíže určených nemovitostí uvedených
v přiložených identifikacích Katastrálního úřadu v Jablonci nad
Nisou, které tvořily nedílnou součást rozhodnutí správního úřadu.
Ve věci bylo nařízeno ústní jednání na den 16. 2. 2000. Při
jeho zahájení právní zástupce stěžovatele předložil úmrtní list,
vydaný dne 8. 2. 2000 a zapsaný pod č. 209/2000 v knize úmrtí,
kterou vede Standesamt Wien-Landstrasse, ze kterého plyne, že
stěžovatel zemřel dne 6. 2. 2000. Proto Ústavní soud svým
usnesením, č. j. II. ÚS 326/98-52, řízení přerušil.
Dne 4. 4. 2001 byla Ústavnímu soudu doručena plná moc pro
JUDr. F. N., kterou mu udělila jako zvláštní moc pro řízení před
Ústavním soudem Dr. J. K., universální dědička zemřelého
stěžovatele podle protokolu sepsaného dne 7. března 2001 JUDr. A.
B., notářem. Ústavní soud proto podle §107 odst. 1 a 2 o.s.ř. ve
spojení s §63 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, rozhodl
svým usnesení, č. j. II. ÚS 326/98-59, o tom, že v řízení
o ústavní stížnosti bude pokračováno s dědičkou zemřelého
původního stěžovatele, která vstoupila do jeho práv z titulu
právního nástupnictví založeného děděním.
II.
Skutková a právní stránka případu spočívá v následujících
okolnostech. Stěžovatel ve lhůtě stanovené zákonem ČNR č.
243/1992 Sb., kterým se upravují některé otázky související se
zákonem č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě
a jinému zemědělskému majetku (dále jen "zákon ČNR č. 243/1992
Sb."), uplatnil restituční nároky k blíže určeným nemovitostem.
Rozhodnutím Okresního úřadu v Jablonci nad Nisou, okresního
pozemkového úřadu, ze dne 17. 6. 1996, č.j. POZ/5220/1042/96, bylo
vysloveno, že stěžovatel není jejich vlastníkem. Pozemkový úřad
sice konstatoval, že stěžovatel splňuje podmínky zákona ČNR č.
243/1992 Sb. z hlediska způsobu konfiskace jeho majetku, nikoli
však podmínky pro jeho vydání. Podle názoru správního orgánu
nesplnil podmínku znovunabytí státního občanství zákonem
stanoveným způsobem, neboť je nabyl podle zákona ČNR č. 39/1969
Sb., který však není v §2 zákona ČNR č. 243/1992 Sb. jako důvod
pro restituci uveden, neboť toto ustanovení výslovně požaduje
zpětné vrácení československého občanství podle tam taxativně
uvedených právních předpisů.
Proti tomuto rozhodnutí podal stěžovatel opravný prostředek,
o kterém Městský soud v Praze rozsudkem rozhodl tak, že rozhodnutí
správního úřadu potvrdil. Vyšel ze stanoviska, podle kterého nelze
dovodit, že restituce náleží k základním lidským právům. Je věcí
státu, zda vůbec a jaké restituční předpisy vydá. Proto bylo
výhradně na jeho uvážení, jaký nárok a komu přizná. Městský soud
zdůraznil, že zákon ČNR č. 243/1992 Sb. je jediným restitučním
předpisem, který prolamuje hranici 25. února 1948. V §2 odst.
1 v původním znění stanovil podmínky pro restituci. Podmínka
trvalého žití byla zrušena nálezem Ústavního soudu č. 29/1996 Sb.
a zákonem č. 30/1996 Sb. bylo naopak toto ustanovení doplněno
o nový odstavec 3, který stanoví, že "oprávněná osoba podle
odstavce 1 může uplatnit nárok na vydání nemovitosti, jestliže
k 31. lednu 1996 je občanem České republiky, kterým se stala podle
zákona č. 245/1948 Sb., zákona č. 194/1949 Sb. nebo zákona č.
34/1953 Sb., pokud se tak nestalo již ústavním dekretem prezidenta
republiky č. 33/1945 Sb., a která do 1. ledna 1990 takto nabyté
občanství nepozbyla.". Nezměnila se přitom podmínka znovunabytí
státního občanství způsobem uvedeným v §2 odst. 1 zákona ČNR č.
243/1992 Sb. V souzené věci však podle názoru soudu stěžovatel
znovunabyté občanství znovu pozbyl. Je sice občanem ČR, avšak
nikoli způsobem požadovaným v §2 odst. 1 zákona ČNR č. 243/1992
Sb. Zákon ČNR č. 243/1992 Sb. do vydání zákona č. 30/1996 Sb.
podle soudu otázku pozbytí znovunabytého občanství neřešil, avšak
jen proto, že k tomu nebyl důvod. Stanovil totiž podle názoru
soudu jako další podmínku "trvalé žití" na území ČR, takže lze
těžko předpokládat ztrátu občanství osoby trvale žijící na území
státu. Tento stav se změnil až zrušením podmínky trvalého žití
nálezem č. 29/1996 Sb. Protože už by tuto podmínku (být od
znovunabytí občanství trvale občanem) nebylo možno z §2 odst. 1
cit. zákona dovodit, stanovil ji zákonodárce novelou v zákoně č.
30/1996 Sb. výslovně. Protože jak nález, tak novela zákona ČNR č.
243/1992 Sb., zákonem č. 30/1996 Sb. byly vyhlášeny současně,
nepovažuje soud nový odstavec 3 v §2 zákona ČNR č. 243/1992 Sb.
za normu retroaktivní. Nejde proto o dodatečnou etnickou čistku
vůči občanům německé a maďarské národnosti, jak tvrdí stěžovatel.
Tuto podmínku podle soudu stanoví zákon ČNR č. 243/1992 Sb. bez
ohledu na národnost, neboť dekret č. 33/1945 Sb. se vztahoval i na
bývalé státní občany jiných národností. Stejně tak soud odmítl
názor stěžovatele, že další restituční zákony (č. 87/1991 Sb. a č.
229/1991 Sb.) požadují pouze, aby restituenti byli v době
uplatnění nároku státními občany. Poukázal přitom na zvláštnost
zákona ČNR č. 243/1992 Sb., který jako jediný prolamuje hranici
25. února 1948 a na to, že je věcí volné úvahy státu, jaký nárok
komu přizná.
Proti oběma rozhodnutím podal stěžovatel ústavní stížnost.
Shrnul v ní svou argumentaci před správním orgánem a před soudem.
Poukázal na to, že správní orgán převzal skutková zjištění od
Okresního úřadu v Semilech, okresního pozemkového úřadu, aniž byla
stěžovateli poskytnuta možnost zaujmout podle §33 odst. 1
správního řádu možnost zaujmout stanovisko k plánovanému
rozhodnutí. Soudu dále vytkl jeho výklad zákona č. 30/1996 Sb.
jako nikoli retroaktivní normy a dále jeho názor, že stát
v restitucích postupuje podle volného uvážení, aniž by respektoval
principy státoprávnosti, spočívající v rovnosti všech občanů před
zákonem a v zákazu diskriminace. Výklad pojmu trvalého žití, jak
jej provádí soud, je přitom v rozporu s výkladem tohoto pojmu,
který je obsažen v nálezu Ústavního soudu č. 29/1996 Sb., kde se
naopak vychází z jednoty restitučních zákonů a z toho, že
národnost restituentů nemá žádný význam. Stejně tak se v nálezu
nikde nehovoří o tom, že by podmínka bydliště zahrnovala období
před 1. lednem 1990. Domnívá se přitom, že principu státoprávnosti
odporuje nejen rozsudek soudu, nýbrž i nový odstavec 3 vložený do
§2 zákona ČNR č. 243/1992 Sb., který byl přijat výslovně ve
vztahu k jeho osobě (hovoří o tzv. lex Walderode). Jeho výklad
soudem je přitom nelogický a v rozporu s ústavou.
Proto podle názoru stěžovatele:
a) rozsudek Městského soudu v Praze porušuje čl. 1, čl. 3
a čl. 10 Ústavy ČR, čl. 1, čl. 3 odst. 1, čl. 4 odst. 2 a 3, čl.
11 odst. 1, čl. 14 odst. 1 a 2, čl. 24, čl. 36 Listiny základních
práv a svobod, čl. 14 Evropské úmluvy o lidských právech a čl. 1
odst. 1 jejího Dodatkového protokolu a čl. 12, čl. 14 a čl. 26
Mezinárodního paktu o občanských a politických právech;
b) stejně tak tato ústavní ustanovení porušuje nový odstavec
3 vložený do §2 zákona ČNR č. 243/1992 Sb. zákonem č. 30/1996
Sb.;
c) v případě, že by Ústavní soud došel k závěru, že
ustanovení §2 odst. 3 zákona ČNR č. 243/1996 Sb., ve znění zákona
č. 30/1996 Sb., nebylo aplikováno, navrhl in eventu zrušit §2
zákona ČNR č. 243/1992 Sb., ve znění před vstoupením v platnost
zákona č. 30/1996 Sb.
Ústavní stížnost byla podána včas a stěžovatel byl řádně
zastoupen ve smyslu ustanovení §30 odst. 1 a §31 zákona č.
182/1993 Sb., o Ústavním soudu. Ústavní stížnost byla rovněž
shledána přípustnou.
Ústavní soud si proto vyžádal stanoviska účastníků
a vedlejších účastníků řízení. K návrhu se vyjádřil účastník
řízení Městský soud v Praze. Předsedkyně senátu JUDr. E. P.
uvedla, že stěžovatel argumentuje zneužitím dekretu č. 12/1945
Sb., ačkoli to v soudním řízení nenamítal. Stejně tak nepřesně
používá pojmy použité v jednotlivých dekretech prezidenta
republiky č. 12/1945 Sb. a č. 108/1945 Sb. a směšuje je s úpravou
státního občanství podle dekretu č. 33/1945 Sb., kde byla úprava
ztráty občanství formulována jinak než podmínky konfiskace
majetku. Soud v předmětné věci dospěl k závěru, že navrhovatel
nesplňuje podmínky zpětného nabytí státního občanství a podmínku
nepřetržitosti takto nabytého občanství. Pokud jde o námitku
procesního pochybení správního orgánu, odkázala na §250i odst.
3 o.s.ř., podle kterého se k takovým vadám přihlédne, jen když
mohly mít vliv na zákonnost napadeného rozhodnutí, což nebyl daný
případ. Navrhla proto zamítnutí ústavní stížnosti.
Z vedlejších účastníků řízení o ústavní stížnosti se vzdali
svého postavení město Ž. B., obec M. S., obec J., Pozemkový fond
ČR, územní pracoviště Jablonec nad Nisou a Správa a údržba silnic
Jablonec nad Nisou. Okresní úřad v Jablonci nad Nisou, okresní
pozemkový úřad, ve svém vyjádření odkázal na své stanovisko
v soudním řízení a ztotožnil se se závěry soudu. Lesy ČR, s.p., se
ztotožnily s rozhodnutím správního orgánu i rozsudkem soudu. Další
vedlejší účastníci se k návrhu nevyjádřili.
III.
Na základě ústavní stížnosti, vyjádření účastníka
a vedlejších účastníků řízení a předloženého spisového materiálu
dospěl Ústavní soud k závěru, že ústavní stížnost je opodstatněná.
Uvažoval přitom následujícím způsobem.
Jedinou otázkou, na kterou se soustředily oba orgány veřejné
moci ve správním i soudním řízení, byla otázka splnění podmínky
státního občanství stěžovatele a výkladu příslušných ustanovení
restitučních předpisů ve vztahu k této podmínce. S jejich výše
uvedenými názory se nemohl Ústavní soud ztotožnit. Konstatuje, že
stěžovatel nepozbyl státní občanství podle dekretu č. 33/1945 Sb.,
neboť získal Osvědčení o zachování čs. státního občanství ze dne
16. prosince 1947. Státního občanství se vzdal na základě vlastní
žádosti až 26. února 1949. Občanství ČR, a tím i ČSFR, znovu nabyl
dne 25. srpna 1992.
Podle §2 odst. 1 zákona ČNR č. 243/1992 Sb. platí, že pro
restituce tohoto druhu je relevantní pouze znovunabytí státního
občanství podle tam taxativně uvedených státoobčanských předpisů.
Tento výčet nelze žádným výkladem rozšířit. V tomto směru správní
orgán nepochybil, ustanovení §2 odst. 1 zákona ČNR č. 243/1992
Sb. však nevyložil ústavně konformním způsobem.
Konkrétně relevantní část ustanovení §2 odst. 1 citovaného
zákona stanoví, že: "oprávněnou osobou je státní občan České
a Slovenské Federativní Republiky, který ... nabyl zpět občanství
podle zákona č. 245/1948 Sb., o státním občanství osob maďarské
národnosti, zákona č. 194/1949 Sb., o nabývání a pozbývání
československého státního občanství, nebo zákona č. 34/1953 Sb.,
jímž některé osoby nabývají československého státního občanství,
pokud se tak nestalo již ústavním dekretem prezidenta republiky č.
33/1945 Sb., o úpravě československého státního občanství osob
národnosti německé a maďarské .".
To z hlediska legislativní techniky znamená, že citované
ustanovení obsahuje tzv. statický odkaz. Přímo v textu zákona je
odkázáno na konkrétní znění právního předpisu a tento odkaz platí
bez ohledu na to, zda předpis, na který je odkazováno, byl změněn,
doplněn či zrušen. Je proto zásadní právní rozdíl mezi (tzv.
dynamickým) odkazem např. na "občanský zákoník" - pak se vždy
použije platného znění občanského zákoníku v době aplikace
odkazující normy a mezi odkazem na "zákon č. 40/1964 Sb., občanský
zákoník" - pak se musí vždy použít znění původního textu
občanského zákoníku z dubna 1964, bez ohledu na jeho nastalé
změny. Obdobná je situace v citovaném §2 odst. 1 zákona č.
243/1992 Sb. Odkazuje se staticky na předpisy tam uvedené a nelze
proto použít jejich změn, které byly do jejich textu vneseny
(např. Čl. I zákona č. 72/1958 Sb. do zákona č. 194/1949 Sb.).
V žádném případě ale nelze z tohoto ustanovení dovodit, že
by bylo nutnou restituční podmínkou, aby takto znovunabyté nebo
podle §2 odst. 2 úst. dekretu č. 33/1945 Sb. zachované státní
občanství (ve smyslu nálezu Ústavního soudu č. 121/1996 Sb.)
nemohlo již být následně znovu pozbyto. Takový výklad by znamenal,
že by byli zákonodárcem zbaveni možnosti restituovat svůj bývalý
majetek ti, kteří byli nuceni a donuceni opustit československé
území a v důsledku nových životních poměrů požádali o propuštění
ze státního svazku, nebo jim dokonce svévolným zásahem orgánů
bývalého režimu bylo československé, popř. české občanství odňato,
ačkoli restituční zákony směřují mimo jiné právě naopak alespoň
k částečnému zmírnění křivd, které oprávněným osobám takovým
postupem a tlakem vznikly.
Argumentace Městského soudu v Praze se dále opírá
o specifický význam pojmu "trvalé žití", který byl použit
v původním znění §2 odst. 1 zákona ČNR č. 243/1992 Sb. Tento
postup je v rozporu s nálezem Ústavního soudu č. 29/1996 Sb.,
který použití tohoto pojmu v cit. ustanovení prohlásil za
neústavní. Stejně tak je proto v rozporu s ústavními předpisy
argumentace soudu, která je založena na použití neústavního
ustanovení části §2 odst. 1 zákona ČNR č. 243/1992 Sb., které již
bylo navíc v době rozhodování soudu Ústavním soudem zrušeno
a příslušný nález byl vyhlášen ve Sbírce zákonů.
Neobstojí ani výklad soudu, který podmínku nepozbytí
znovunabytého občanství dovozuje z čl. II bod 2 zákona č. 30/1996
Sb. Je sice správný závěr soudu, že restituce nejsou založeny na
nějakém základním lidském právu a je věcí státu, jakým způsobem
a v jakém rozsahu se křivdy minulosti pokusí napravit. Jeho postup
však přitom nesmí odporovat ústavně zakotveným pravidlům
a principům právního státu. Jestliže proto dne 8. února 1996
zákonodárce stanovil vložením nového odstavce 3 do zákona ČNR č.
243/1992 Sb. další podmínku, v žádném případě se nemohla týkat
těch osob, které svůj restituční nárok uplatnily podle původního
znění cit. zákona v roce 1992, v době jeho uplatnění splňovaly
všechny tímto zákonem stanovené a ústavním předpisům vyhovující
podmínky, a o jejichž nároku nebylo v době nabytí účinnosti zákona
č. 30/1996 Sb. ještě rozhodnuto. Takovýto postup státu by nebyl
přípustnou nepravou zpětnou působností, nýbrž naopak zásahem do
nabytých práv, a to konkrétně do práva vymoci si uplatnění
restitučního nároku u toho, kdo je povinen mu vyhovět. Jednalo by
se proto o případ pravé zpětné působnosti. Ta je v rozporu
s principy právního státu, jak již Ústavní soud vícekrát
konstatoval ve své judikatuře (srov. nálezy Pl. ÚS 16/93, Pl. ÚS
9/95, Pl. ÚS 17/96, uvedené ve Sbírce nálezů a usnesení Ústavního
soudu ČR, sv. 1, č. 25, sv. 5, č. 16, sv. 7, č. 46, nejnověji pak
nález II. ÚS 401/97 z 18. září 1999).
Pokud stěžovatel v době uplatnění svého nároku tehdy
stanovené podmínky splňoval, vzniklo mu z hlediska hmotného práva
subjektivní právo na uspokojení takového restitučního nároku.
Žádné dodatečně stanovené podmínky se jej již, s ohledem na
princip právního státu a z něj plynoucí princip právní jistoty,
nemohly dotknout či dokonce jeho pozici dodatečně zhoršit. Proto
ani tvrzení stěžovatele o tom, že byl přijat jakýsi "lex
Walderode", nemá ústavní podklad již z toho důvodu, že stěžovatel
svůj nárok uplatnil v roce 1992 a dodatečně stanovená podmínka se
na něj proto nemůže vztahovat. Opačný postup by byl v rozporu
s principem právního státu podle čl. 1 Ústavy ČR. Tento princip
musí proto Česká republika a její orgány respektovat, pokud se
rozhodla k provedení restitucí na základě zákona. Takový zákon
sice nemá povinnost vydat, pokud se tak ale stane, musí restituční
předpisy odpovídat požadavkům na obsah a formu zákonů v podmínkách
právního státu.
Z tohoto důvodu také Ústavní soud odmítl návrhy stěžovatele
na zrušení nového odstavce 3 vloženého do §2 zákona ČNR č.
243/1992 Sb. zákonem č. 30/1996 Sb., popř. na zrušení ustanovení
§2 zákona ČNR č. 243/1992 Sb., ve znění před vstoupením
v platnost zákona č. 30/1996 Sb. V prvém případě vůči němu nemohlo
být napadené ustanovení aplikováno. I kdyby se tak stalo, bylo by
dostačující (v rámci principu minimalizace zásahů Ústavního soudu
do rozhodování obecných soudů) zrušení takového rozsudku
a provedení ústavně konformního výkladu. To plně platí i pro druhý
návrh učiněný in eventu. Proto Ústavní soud konstatoval, že návrh
na zrušení §2 odst. 3 zákona č. 243/1992 Sb., ve znění čl. II bod
2 zákona č. 30/1996 Sb. nesplňuje podmínky §74 zákona č.
182/1993 Sb., o Ústavním soudu, a tento návrh odmítl jako zjevně
neopodstatněný podle §43 odst. 2 písm. b) zákona o Ústavním soudu
č. 182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Městský soud
v Praze sice tímto ustanovením argumentoval, avšak neústavním
způsobem, který sám o sobě nezaložil nutnost se ústavností tohoto
ustanovení zabývat. Jinak řečeno, nárok na přezkum ústavnosti
právního předpisu podle §74 zákona o Ústavním soudu nevzniká tam,
kde orgán veřejné moci takového předpisu použil, ačkoli jej použít
neměl, a právě v tomto použití spočívá neústavnost jeho
rozhodnutí, kterou lze napravit ústavně konformním výkladem
Ústavního soudu, kterým je podle čl. 89 odst. 2 Ústavy ČR orgán
veřejné moci vázán.
Podle čl. 36 odst. 1 a 2 Listiny základních práv a svobod má
každý právo domáhat se stanoveným postupem svého práva
u nezávislého a nestranného soudu včetně soudního přezkumu
zákonnosti rozhodnutí orgánu veřejné správy. Tomu nutně odpovídá
povinnost soudu v případě, že shledá zásah do práv a oprávněných
zájmů účastníků řízení tuto ochranu právům poskytnout. V daném
případě byl sice veden spor o výklad zákonného předpisu, nicméně
způsob, jakým byl vyložen a jakým bylo rozhodnuto, zasáhl do
oblasti ústavně zaručených subjektivních veřejných práv fyzických
a právnických osob tak extrémním způsobem, že bylo nutno
konstatovat porušení čl. 36 odst. 1 a 2 Listiny základních práv
a svobod ve spojení s čl. 1 Ústavy ČR.
Ze všech výše uvedených důvodů proto rozhodl Ústavní soud
tak, jak je ve výroku uvedeno, když dospěl k názoru, že postupem
soudu bylo porušeno výše uvedené základní právo stěžovatele
zakotvené v čl. 36 odst. 1 a 2 Listiny základních práv a svobod,
a dále čl. 1 Ústavy ČR, který v rámci principu právního státu
obsahuje i princip právní jistoty a ochrany nabytých práv. Protože
již tyto důvody dostačují k vyhovění návrhu, nebylo nutné zabývat
se namítaným porušením dalších ústavních předpisů obsahujících
základní práva a svobody stěžovatele (zde Ústavní soud zčásti
odkazuje na odůvodnění nálezu III. ÚS 171/96 - Sbírka nálezů
a usnesení Ústavního soudu ČR, sv. 8, nález č. 70).
Vzhledem k tomu, že v projednávané věci trpí obě rozhodnutí
stejnou vadou, bylo z důvodu procesní ekonomie rozhodnuto
o zrušení jak rozsudku Městského soudu v Praze ze dne
25. 3. 1998, č. j. 28 Ca 276/96-59, tak rozhodnutí Okresního úřadu
v Jablonci nad Nisou, okresního pozemkového úřadu, ze dne
17. 6. 1996, č.j. POZ/5220/1042/96. Ústavní soud při této
příležitosti připomíná, že rozhodoval pouze o opodstatněnosti
námitky neústavnosti hodnocení podmínky státního občanství
stěžovatele, nikoli o tom, zda tento splňuje další podmínky pro
uplatnění restitučního nároku, neboť to jednak nebylo předmětem
řízení, ze kterého vzešlo ústavní stížností napadené rozhodnutí
orgánů veřejné moci a jednak to je věcí, jejíž hodnocení Ústavnímu
soudu nepřísluší. Stejně tak nebyla předmětem řízení ústavnost čl.
II bodu 2 zákona č. 30/1996 Sb.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 13. 6. 2001