infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUsKratkeRadky-178-002,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 29.05.2001, sp. zn. IV. ÚS 524/98 [ nález / ZAREMBOVÁ / výz-3 ], paralelní citace: N 82/22 SbNU 193 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2001:4.US.524.98

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

Posuzování zákonného důvodu konfiskace majetku ve správním řízení

Právní věta Otázku, zda v konkrétním případě byl či nebyl dán zákonný důvod konfiskace majetku (dekret prezidenta republiky č. 12/1945 Sb.), bylo třeba zjišťovat v příslušném správním řízení. Ke konfiskaci tak sice docházelo s účinky ex tunc ke dni účinnosti dekretu, avšak k tomu, aby se tak stát mohlo, bylo třeba pravomocného rozhodnutí příslušného orgánu.

ECLI:CZ:US:2001:4.US.524.98
sp. zn. IV. ÚS 524/98 Nález Ústavní soud rozhodl v senátě o ústavní stížnosti M. N-ové, proti rozsudku Krajského soudu v Brně, sp. zn. 30 Ca 190/96, ze dne 25. 9. 1998, za účasti Krajského soudu v Brně, jako účastníka řízení, a Okresního úřadu Břeclav, okresního pozemkového úřadu, jako vedlejšího účastníka řízení, takto: Rozsudek Krajského soudu v Brně, sp. zn. 30 Ca 190/96, ze dne 25. 9. 1998, a rozhodnutí Okresního úřadu Břeclav, okresního pozemkového úřadu, čj. Poz. 2212/92,2009/96-203-Ka, se zrušují. Odůvodnění: Stěžovatelka se svou včas podanou ústavní stížností domáhá zrušení shora označeného rozhodnutí krajského soudu v Brně, jímž bylo potvrzeno rozhodnutí Okresního úřadu v Břeclavi, okresního pozemkového úřadu, čj. Poz.2212/92,2009/96-203-Ka, dle kterého stěžovatelka se nestává vlastnicí ideální poloviny nemovitostí v rozhodnutí označených s tvrzením, že těmito rozhodnutími došlo k porušení jejího vlastnického práva, zaručeného čl. 11 Listiny základních práv a svobod. Ústavní soud zjistil z obsahu připojených spisů Okresního úřadu Břeclav, okresního pozemkového úřadu, a spisu Krajského soudu v Brně, sp. zn. 30 Ca 190/96, že rozhodnutím okresního pozemkového úřadu, čj. Poz 2212/92,2009/96-203-Ka, ze dne 2. 5. 1996, bylo podle §9 odst. 4 zákona č. 229/1991 Sb. rozhodnuto tak, že stěžovatelka se nestává vlastnicí ideální poloviny nemovitostí tam přesně označených (vlastnictví k druhé ideální polovině těchto nemovitostí jí bylo přiznáno jiným rozhodnutím téhož úřadu). Při rozhodování vycházel tento úřad ze zjištění, že předmětné nemovitosti, na něž stěžovatelka uplatnila restituční nárok, které vlastnili původně její prarodiče J. a M. S-ovi, přešly do vlastnictví státu na základě konfiskace provedené podle dekretu prezidenta republiky č. 12/1945 Sb. Důvodem konfiskace bylo to, že oba jmenovaní původní vlastníci se v roce 1930 přihlásili k německé národnosti. Podle dekretu č. 33/1945 Sb., který nabyl účinnosti dne 10. 8. 1945, pozbyli oba československé státní občanství. J. S. bylo dne 23. 8. 1950 československé státní občanství vráceno, M. S-ová zemřela dne 10. 10. 1945, aniž by občanství nabyla zpět, a z tohoto důvodu dospěl správní orgán k závěru, že v jejím případě nebyly splněny taxativně stanovené podmínky v ustanovení §2 zákona č. 243/1992 Sb. pro uznání restitučního nároku, a proto v rozsahu této jedné ideální poloviny žádaných nemovitostí rozhodl negativně. Proti tomuto rozhodnutí podala stěžovatelka opravný prostředek, o němž rozhodoval Krajský soud v Brně ústavní stížností napadeným rozsudkem, jímž rozhodnutí okresního pozemkového úřadu potvrdil, když se v podstatě ztotožnil se závěrem okresního pozemkového úřadu. V odůvodnění svého rozhodnutí uvedl, že k tomu, aby mohla být stěžovatelka, jako vnučka M. S-ové, považována ve smyslu ustanovení §2 odst. 2 písm. c) zákona č. 243/1992 Sb., v platném znění, za oprávněnou osobu, musela by být její právní předchůdkyně oprávněnou osobou ve smyslu ustanovení §2 odst. 1 citovaného zákona. To mimo jiné znamená, že poté, co pozbyla ve smyslu dekretu č. 33/1945 Sb. čsl. státní občanství, musela by podle právních předpisů, uvedených v ustanovení §2 odst. 1 citovaného zákona, občanství nabýt zpět, k čemuž však nedošlo. Důvod, pro který zpětné nabytí nebylo realizováno, zákon s postavením oprávněné osoby nespojuje. K otázce přechodu majetku M. S-ové do vlastnictví státu vpak krajský soud konstatoval, že tento majetek se nemohl stát dědictvím, neboť ještě před její smrtí přešel ze zákona do vlastnictví státu, tj. dnem nabytí účinnosti dekretu prezidenta republiky č. 12/1945 Sb., když o konfiskaci majetku bylo příslušnými orgány pravomocně rozhodnuto. Proti tomuto rozhodnutí směřuje ústavní stížnost stěžovatelky, která tvrdí, že jím bylo zasaženo do jejího ústavně zaručeného práva vlastnit majetek podle č. 11 Listiny základních práv a svobod. Poukazuje také, že v odst. 2 tohoto článku Listiny základních práv a svobod, v němž se připouští možnost, aby zákonem bylo stanoveno, že určité věci mohou být pouze ve vlastnictví občanů. Má za to, že v zákonné úpravě nemohou být stanoveny další podmínky omezení vlastnického práva fyzických osob. Srovnává dále ustanovení §2 odst. 1 zákona č. 243/1992 Sb. a podmínky tam stanovené s čl. 11 Listiny základních práv a svobod, s nímž by mělo být uvedené zákonné ustanovení v souladu. Rozsudek Krajského soudu v Brně, jak dále ve stížnosti uvádí, vychází právě z ustanovení §2 odst. 1 zákona č. 243/1992 Sb., naproti tomu k čl. 11 Listiny základních práv a svobod nepřihlíží, a to přesto, že M. S-ové byl konfiskován majetek na základě konfiskačních vyhlášek v době, kdy již nežila, přitom podle čl. 11 Listiny základních práv a svobod se dědění zaručuje. Má proto za to, že majetek měl přejít dle dědické posloupnosti na dědice, přitom zdůrazňuje, že J. S. byl na základě potvrzení vládního komisaře v N. P. ze dne 7. 8. 1947 vyňat z odsunu Němců, neprovinil se proti čsl. státu v době okupace a bylo mu vráceno občanství. Krajský soud v Brně ve svém vyjádření v podstatě uvedl, že vzhledem k tomu, že předmětný majetek byl konfiskován podle dekretu prezidenta republiky č. 12/1945 Sb., je možno takto: vzniklou majetkovou křivdu napravit pouze v souladu se zákonem č. 243/1992 Sb., v platném znění. Zmíněný zákon váže oprávněnost restitučního nároku na prokázání zpětného nabytí československého státního občanství. Tuto podmínku však právní předchůdkyně navrhovatelky nesplnila. Oprávněnost restitučního nároku, uplatněného podle §2 odst. 1, 2 citovaného zákona, není s případnou nezákonností rozhodnutí o konfiskaci zákonem č. 243/1992 Sb., v platném znění, spojována. Vedlejší účastník Okresní úřad Břeclav, okresní pozemkový úřad, v podstatě odkázal na důvody svého rozhodnutí i rozhodnutí Krajského soudu v Brně. Obec N. P., Státní statek V., s.p., a Pozemkový fond ČR se svého postavení vedlejšího účastníka v tomto řízení vzdaly. Ústavní soud poté, co se seznámil s obsahem ústavní stížnosti a obsahem připojených spisů - Krajského soudu v Brně, sp. zn. 30 Ca 190/96, a Okresního pozemkového úřadu v Břeclavi, dospěl k závěru, že ústavní stížnost je opodstatněná. Krajský soud v Brně při svém rozhodování, jak je patrno z odůvodnění jeho potvrzujícího rozhodnutí, vycházel z názoru, že stěžovatelku nelze považovat za osobu oprávněnou ve smyslu ustanovení §2 odst. 2 písm. c) zákona č. 243/1992 Sb., v platném znění, proto, že její právní předchůdkyně, původní vlastnice předmětné nemovitosti, od níž soud nárok stěžovatelky odvíjel - M. S-ové - nenabyla zpět československé státní občanství, což je podmínka, jejíž splnění je pro posouzení stěžovatelky jako osoby oprávněné nutná. M. S-ová státní občanství nemohla nabýt zpět, jak tomu došlo u jejího manžela proto, že zemřela dne 14. 10. 1945. Právě tento fakt, který považuje Ústavní soud, s ohledem na další ze spisu plynoucí skutečnosti (vydání konfiskační vyhlášky dnem 23. 1. 1946, a výměru o konfiskaci, datovaného dnem 20. 4. 1948), za významný, orgány veřejné moci dosud ve věci rozhodující dostatečně nezohlednily a jeho zvážení nevěnovaly dostatečnou pozornost. Oba totiž vycházely ze závěru, že předmětný majetek přešel do vlastnictví státu dnem nabytí účinnosti dekretu prezidenta republiky č. 12/1945 Sb., když - jak výslovně uvedl Krajský soud v Brně - o konfiskaci majetku bylo příslušnými orgány pravomocně rozhodnuto. Tento závěr však na základě provedeného dokazování v dané věci učinit nelze. Podle dekretu č. 12/1945 Sb. byl s okamžitou platností a bez náhrady konfiskován zemědělský majetek, který byl ve vlastnictví těch osob - fyzických a právnických - jejichž okruh zároveň taxativně stanovil. Označení těchto osob se pak provádělo veřejnou vyhláškou (v daném případě vydanou dne 23. 1. 1946), v případě pochybností pak rozhodoval správní orgán. V této souvislosti je třeba poukázat na nález Ústavního soudu, sp. zn. IV. ÚS 35/96, v němž byl vysloven názor, že bez příslušného správního rozhodnutí nebylo možno určit, která osoba pod ustanovení §1 odst. 1 dekretu prezidenta republiky č. 12/1945 Sb. vlastně spadá, a uzavřel, že ke konfiskaci bez příslušného správního aktu nemohlo dojít. Uvedený závěr byl učiněn ve věci, kdy majetek byl konfiskován osobám, které byly prohlášeny za zrádce a nepřátele republiky ve smyslu §1 odst. l b) citovaného dekretu, podle přesvědčení Ústavního soudu je však možno jej vztáhnout i na případy konfiskace, prováděné podle písm. a) uvedeného ustanovení, neboť i u osob německé a maďarské národnosti tento předpis připouštěl, aby tyto osoby prokázaly splnění podmínky pro poskytnutí výjimky z konfiskace (§2 odst. 2 citovaného dekretu). Je tedy třeba vycházet ze závěru, že otázku, zda v konkrétním případě byl či nebyl dán zákonný důvod konfiskace, bylo třeba zjišťovat ve správním řízení, a tedy že ke konfiskaci sice docházelo ze zákona a s účinky ex tunc, avšak k tomu, aby se tak mohlo stát, bylo třeba pravomocného rozhodnutí příslušného orgánu. V dané věci ze srovnání časových údajů data úmrtí M. S-ové, data vydání konfiskační vyhlášky a výměru o konfiskaci je pak třeba učinit závěr, že správní rozhodnutí o konfiskaci v poměru k M. S-ové nemohlo nabýt právní moci, neboť bylo vydáno až po jejím úmrtí, přitom z podkladů ve spisových materiálech založených není patrno, že by správní řízení probíhalo v poměru k ležící pozůstalosti (viz nález Nejvyššího správní soudu ze dne 6. 1. 1948 č. 633/1946, publikovaný v Bohuslavově sbírce pod č. A1808). V této souvislosti je třeba také poukázat na nález bývalého Nejvyššího správního soudu ze dne 19. 12. 1947, čj. 457/47-III, který se týkal aplikace dekretu č. 12/1945 Sb., podle něhož se otázka přechodu vlastnického práva posuzovala výhradně z hlediska ustanovení tehdy platného obecného zákoníku občanského a otázky ryze soukromoprávní, nemohl řešit správní úřad autoritativně, lze z něj tak dovodit, že před provedením konfiskace měl soud, v případě že došlo k úmrtí vlastníka, nejdříve zahájit z úřední povinnosti pozůstalostní řízení a vyzvat oprávněné dědice k podání dědické přihlášky. V posuzovaném případě však k tomu nedošlo, alespoň tak tomu nasvědčuje fotokopie příslušného listu dědického rejstříku Okresního soudu v Mikulově z let 1945 - 1948, z nichž lze dovodit, že pozůstalost po M. S-ové byla pro nedostatek jmění "odbyta" (§73 zákona č. 208/1854, ř.z. - nesporný patent), aniž byli vůbec dědicové vyzváni k podání dědické přihlášky. Tato skutečnost je podle názoru Ústavního soudu v dané věci rovněž významná, zejména, když stěžovatelka tvrdí, že dědicem M. S-ové byl její manžel J. S., který podmínky ustanovení §2 odst. 1 zákona č. 243/1992 Sb. splňuje a v poměru k jehož majetku je stěžovatelka za osobu oprávněnou považována. Vzhledem k tomu, že ve věci rozhodující orgány veřejné moci se z uvedených pohledů věcí nezabývaly, bylo třeba učinit závěr, že zatím právům stěžovatelky nebyla poskytnuta dostatečná ochrana (čl. 36 odst. 1 Listiny). Z uvedených důvodů byla obě rozhodnutí označená ve výroku Ústavním soudem zrušena [§82 odst. 1, odst. 3 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů]. Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat. V Brně dne 29. května 2001

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:2001:4.US.524.98
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka IV. ÚS 524/98
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 82/22 SbNU 193
Populární název Posuzování zákonného důvodu konfiskace majetku ve správním řízení
Datum rozhodnutí 29. 5. 2001
Datum vyhlášení 31. 5. 2001
Datum podání 16. 12. 1998
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 3
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Zarembová Eva
Napadený akt rozhodnutí soudu
rozhodnutí správní
Typ výroku vyhověno
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 2/1993 Sb., čl. 36 odst.1
Ostatní dotčené předpisy
  • 243/1992 Sb., §2 odst.1
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení právo na soudní a jinou právní ochranu
Věcný rejstřík konfiskace majetku
osoba/oprávněná
občanství
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=4-524-98
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 32683
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-28