ECLI:CZ:US:2002:1.US.729.01
sp. zn. I. ÚS 729/01
Nález
Ústavní soud rozhodl dnešního dne v senátě o ústavní stížnosti S. U-ové, proti rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 30. 10. 2000, sp. zn. 53 Co 392/2000, a proti usnesení Nejvyššího soudu ČR ze dne 9. 10. 2001, sp. zn. 33 Odo 510/2001, takto:
Rozsudek Městského soudu v Praze ze dne 30. 10. 2000, sp. zn.
53 Co 392/2000, a usnesení Nejvyššího soudu ČR ze dne 9. 10.
2001, sp. zn. 33 Odo 510/2001, se zrušují.
Odůvodnění:
I.
Obvodní soud pro Prahu 10 rozsudkem ze dne 22. 2. 2000, sp.
zn. 23 C 85/98, ve věci žalobce D., s.r.o., proti žalované
(stěžovatelce) o částku 1.282.500 Kč s příslušenstvím rozhodl tak,
že stěžovatelka je povinna uvedenou částku s příslušenstvím
žalobci zaplatit. Důvodem tohoto rozhodnutí byla skutečnost, že
účastníci řízení uzavřeli dne 12. 9. 1994 smlouvu o půjčce, podle
níž stěžovatelka převzala od žalobce částku 2.500.000 Kč a po
lhůtě splatnosti žalobci ještě dluží částku 1.282.500 Kč.
Městský soud v Praze napadeným rozsudkem potvrdil citovaný
rozsudek Obvodního soudu pro Prahu 10.
Stěžovatelka podala proti citovanému rozsudku Městského soudu
v Praze dovolání, které Nejvyšší soud ČR v záhlaví označeným
usnesením odmítl jako nepřípustné.
Nejvyšší soud konstatoval, že podstata dovolacích námitek se
týkala tvrzeného nesprávného postupu odvolacího soudu, který prý
stěžovatelce odňal možnost jednat před soudem; o jejím odvolání
totiž rozhodl při jednání dne 30. 10. 2000 v její nepřítomnosti,
resp. v nepřítomnosti jejího právního zástupce, přestože tento
právní zástupce JUDr. H. zaslal soudu omluvu se žádostí o odročení
jednání faxem dne 27. 10. 2000 v 11.30 hod. a kancelář tuto omluvu
předložila předsedovi senátu až po odvolacím jednání dne 30. 10.
2000 ve 14. hod. K těmto námitkám Nejvyšší soud uvedl, že odnětím
možnosti jednat před soudem ve smyslu ustanovení §237 odst. 1
písm. f) o.s.ř. (poznámka: ve znění před novelou provedenou
zákonem č. 30/2000 Sb.) se rozumí postup soudu, jímž znemožnil
účastníku řízení realizaci procesních práv, která mu o.s.ř.
poskytuje. V daném případě prý však stěžovatelka znala termín
odvolacího jednání již ode dne 18. 8. 2000 a k omluvě přistoupila
až dne 27. 10. 2000, tzn. teprve 4 dny před odvolacím jednáním.
Jestliže advokát stěžovatelky JUDr. P. H. převzal její zastoupení
(dne 26. 10. 2000) za situace, kdy do odvolacího jednání zbývalo
již pouze několik dní, "vzal na sebe zároveň povinnost seznámit se
v tomto časovém úseku náležitě s projednávanou problematikou
nebylo-li v jeho možnostech kvalifikovaně se připravit k již
nařízenému odvolacímu jednání, bylo namístě žádosti o zastoupení
za daných podmínek nevyhovět. Důvody, pro které zástupce žalované
požádal o odročení odvolacího jednání, nelze tak mít za
omluvitelné. Samotné žalované pak v účasti při odvolacím jednání
dne 30. 10. 2000 nic nebránilo".
II.
Stěžovatelka v ústavní stížnosti především tvrdí, že její
právní zástupce JUDr. H. převzal právní zastoupení dne 26. 10.
2000 a dne 27. 10. 2000 odeslal Městskému soudu v Praze (ke sp.
zn. 53 Co 392/2000) a právnímu zástupci žalobce JUDr. V. faxové
sdělení, že pro krátkost termínu neměl možnost se seznámit se
spisovým materiálem a proto žádal o omluvu z jednání a o odročení
na jiný termín. Stejné sdělení bylo týmž adresátům současně
odesláno doporučenou poštou. Z předmětného spisu je prý však
zřejmé, že tato faxová omluva byla předložena předsedovi senátu až
dne 30. 10. 2000 ve 14.00 hod., tedy po jednání, a došlo proto ze
strany soudu k administrativnímu pochybení, které by však nemělo
být přičítáno k tíži stěžovatelky. Proto se stěžovatelka
domnívala, že dovolání bylo přípustné dle ustanovení §237 odst.
1 písm. f) o.s.ř. a jestliže je Nejvyšší soud přípustným
neshledal, zasáhl tím do jejích základních práv, zakotvených
v čl. 36 odst. 1, v čl. 37 odst. 2 a v čl. 38 odst. 2 Listiny
základních práv a svobod (dále jen "Listina"). Stěžovatelka
nesouhlasí s argumentací Nejvyššího soudu shora uvedenou
a tvrdí, že pokud by její advokát nebyl oprávněn 4 dny před
nařízením jednání převzít její zastoupení nebo pokud by se měla za
těchto okolností hájit sama, vznikla by tím zcela nepřijatelná
konstrukce, podle níž by v určité lhůtě musela být občanovi
odepřena právní pomoc. Stěžovatelka navíc poukazuje na ustanovení
§19 zákona o advokacii, upravujícího taxativní výčet důvodů, pro
které je advokát povinen odmítnout poskytnutí právních služeb;
mezi nimi však není uveden případ, kdy advokát pro krátkost období
mezi převzetím zastoupení a nařízeným jednáním není schopen se na
ně důkladně připravit.
Ze všech uvedených důvodů stěžovatelka navrhla, aby byla
napadená rozhodnutí Městského soudu v Praze a Nejvyššího soudu ČR
jako protiústavní zrušena.
III.
Ústavní soud konstatoval, že včas podaná ústavní stížnost
splňuje všechny zákonem stanovené procesní náležitosti a podmínky
a že tedy nic nebrání v projednání a rozhodnutí věci samé.
K ústavní stížnosti se vyjádřili účastníci řízení - Městský
soud v Praze a Nejvyšší soud ČR a vedlejší účastník - D., s.r.o.
Městský soud v Praze ve svém vyjádření k ústavní stížnosti
konstatoval, že jednání odvolacího soudu proběhlo v nepřítomnosti
stěžovatelky i jejího advokáta, a že omluva zástupce stěžovatelky
byla předsedovi senátu doručena až po skončení jednání. Účastník
řízení trvá na skutkových i právních závěrech, které v této věci
učinil.
Nejvyšší soud ČR rovněž odkazuje na odůvodnění svého
usnesení. Uvedl, že stěžovatelka byla prakticky po celou dobu
řízení zastoupena advokátem JUDr. F. L. a ačkoli byla o termínu
jednání odvolacího soudu vyrozuměna s více než dvouměsíčním
předstihem, přistoupila k "výměně" právních zástupců bezprostředně
před konáním odvolacího jednání, konkrétně 4 dny před tímto
jednáním, aniž sdělila důvody takového svého počínání. Nejvyšší
soud dodal, že právo účastníka řízení nechat se zastupovat
advokátem by nemělo být zneužíváno k docílení "odkladu"
předvídatelného rozhodnutí. Proto Nejvyšší soud v daném případě
dovodil, že "pochybení odvolacího soudu, k němuž nesporně došlo,
neznamenalo odnětí možnosti žalované (stěžovatelky) jednat před
soudem", jelikož prý odvolací soud by měl odročit jednání pouze
tehdy, jestliže by se jednalo o omluvitelný důvod neúčasti
předvolaného zástupce účastníka řízení.
D., s.r.o., ve svém vyjádření navrhuje ústavní stížnost jako
nedůvodnou zamítnout, neboť tvrdí, že stěžovatelce musel být znám
výsledek odvolacího řízení a pokud tedy několik dní před nařízeným
jednání u Městského soudu v Praze změnila svého právního zástupce,
učinila tak zřejmě účelově "s úmyslem rozhodnutí odvolacího soudu
oddálit". Vedlejší účastník především zdůrazňuje, že ani dovolání
ani ústavní stížnost údajně neobsahovaly žádnou novou skutečnost
či důkaz, který by mohl změnit výsledek soudního rozhodnutí. Je
právem soudu, aby zvážil opodstatněnost důvodu, pro který účastník
žádá o odročení, a městský soud prý proto postupoval zcela
správně, když za daných okolností jednání neodročil.
IV.
Ústavní soud v první řadě zdůrazňuje, že jeho úkolem je podle
čl. 83 Ústavy ochrana ústavnosti. Přestože je součástí soudní
moci, upravené v hlavě čtvrté Ústavy, je vyčleněn ze soustavy
obecných soudů, není jim proto ani nadřízen a nepřísluší mu
zpravidla přehodnocovat jimi prováděné dokazování, pokud jím
nedojde k porušení ústavně zaručených základních práv nebo svobod
stěžovatele. Ústavní soud tedy není zásadně povolán k přezkumu
správnosti aplikace "jednoduchého" práva a může tak činit toliko
tehdy, jestliže současně shledá porušení některých ústavních
kautel. Jak totiž Ústavní soud judikoval, "základní práva
a svobody v oblasti jednoduchého práva působí jako regulativní
ideje, pročež na ně obsahově navazují komplexy norem jednoduchého
práva. Porušení některé z těchto norem, a to v důsledku svévole
(např. nerespektováním kogentní normy) anebo v důsledku
interpretace, jež je v extrémním rozporu s principy spravedlnosti
(např. přepjatý formalismus), pak zakládá porušení základního
práva a svobody)" (nález sp. zn. III. ÚS 269/99, Ústavní soud:
Sbírka nálezů a usnesení, sv. 17, str. 235).
Ústavní soud dále - s odkazem na svoji konstantní judikaturu
- uvádí, že hodnocení ústavnosti napadeného zásahu orgánu veřejné
moci (tedy důvodnosti ústavní stížnosti) se skládá ze tří
komponentů: z posouzení ústavnosti aplikovaného právního předpisu,
z hodnocení ústavnosti interpretace daného ustanovení při jeho
aplikaci a samotné aplikace a dodržení ústavními zákony chráněných
procesních práv (např. nález sp. zn. III. ÚS 84/94, Ústavní soud:
Sbírka nálezů a usnesení, sv. 3, str. 260). Přitom je zřejmé, že
Ústavní soud hodnotí respektování ústavně garantovaných procesních
práv před posouzením ústavností aplikace práv hmotných. To proto,
že ústavní stížnost představuje subsidiární prostředek k ochraně
práv stěžovatele a Ústavní soud - který je veden zásadou
minimalizace zásahů do rozhodovací činnosti jiných orgánů veřejné
moci a respektuje princip kasačního rozhodování - při zjištění
protiústavní intenzity porušení procesních práv napadené
rozhodnutí orgánu veřejné moci zruší a tím vytvoří procesní
prostor k vydání rozhodnutí nového, nyní již konformního
s ústavními maximy.
V souzené věci Ústavní soud konstatuje, že podstata
argumentace stěžovatelky brojí toliko proti tomu, že odvolací soud
jednal a rozhodl bez přítomnosti její a jejího právního zástupce,
ačkoliv tento právní zástupce - advokát JUDr. P. H. - se
z jednání před Městským soudem v Praze konaném dne 30. 10. 2000
řádně omluvil. Námitky obsažené v ústavní stížnosti tedy
nezpochybňují ústavnost aplikovaných ustanovení jednoduchého práva
ani nesměřují proti aplikaci předpisů hmotného práva. Za těchto
okolností ani Ústavní soud sám neshledal důvod zabývat se podanou
stížností jinak než právě z hlediska dodržení ústavně zaručených
procesních práv stěžovatelky, jejichž porušení namítala.
V tomto směru Ústavní soud z předmětného soudního spisu, sp.
zn. 23 C 85/98, zjistil (č.l. 81), že právní zástupce stěžovatelky
advokát JUDr. P. H. skutečně dne 27. 10. 2000 v 11.30 hod. zaslal
Městskému soudu v Praze faxové podání, v němž sděluje, že dne 26.
10. 2000 převzal právní zastoupení stěžovatelky a protože pro
krátkost termínu neměl možnost seznámit se se spisovým materiálem,
žádal o omluvu z jednání nařízeného na 30. 10. 2000 a o jeho
odročení na jiný termín. K tomu je přiložen fax plné moci JUDr. H.
V horní části tohoto faxového podání je rukou učiněna poznámka:
"Předsedovi senátu předloženo až po jednání ve 14 hod. dne 30.
10. 2000." Ústavní soud dále shledal, že v protokolu o ústním
jednání před odvolacím soudem (č.l. 83) je konstatována
nepřítomnost stěžovatelky a jejího právního zástupce JUDr. Fr. L.
V odůvodnění napadeného rozsudku městský soud výslovně uvedl
(č.l. 89), že k ústnímu jednání se nedostavila ani stěžovatelka
ani její právní zástupce "bez omluvy". Je tedy zjevné, že odvolací
soud jednal a rozhodoval, aniž by byl seznámen s tím, že právní
zástupce stěžovatelky zaslal soudu řádnou omluvu z ústního jednání
a že došlo i ke změně v osobě právního zástupce. Z výše uvedených
skutečností proto vyplývá - což ostatně nezpochybňuje ve svém
vyjádření k ústavní stížnosti ani Nejvyšší soud ČR - že ze strany
Městského soudu v Praze došlo k administrativnímu pochybení, neboť
soudní kancelář nepředložila předmětnou omluvu předsedovi
příslušného senátu včas.
Podle čl. 38 odst. 2 Listiny každý má právo, aby jeho věc
byla projednána veřejně, bez zbytečných průtahů a v jeho
přítomnosti a aby se mohl vyjádřit ke všem prováděným důkazům.
Ústavní soud dále zdůrazňuje obecně platný princip, podle něhož
případné zásahy do základních práv nebo svobod a tedy i jejich
omezení musí být interpretováno restriktivně a nikoliv extenzivně.
Zejména je třeba respektovat zásadu, že při omezení základních
práv a svobod musí být šetřeno jejich podstaty a smyslu a že
taková omezení nesmějí být zneužívána k jiným účelům, než pro
které byla stanovena (čl. 4 odst. 4 Listiny). Jestliže tedy podle
ustanovení §101 odst. 2 o.s.ř. (poznámka: ve znění před účinností
zákona č. 30/2000 Sb.) platilo, že "nedostaví-li se řádně
předvolaný účastník k jednání, ani nepožádal z důležitého důvodu
o odročení, může soud věc projednat v nepřítomnosti takového
účastníka přihlédne přitom k obsahu spisu a dosud provedeným
důkazům", je zřejmé, že tuto zákonnou výjimku ze základního práva
zakotveného v čl. 38 odst. 2 Listiny nelze chápat způsobem
rozšiřujícím.
Ústavní soud respektuje právo obecného soudu posoudit, zda
žádost o odročení, podaná účastníkem řízení, je v konkrétním
případě podložena "důležitým důvodem" ve smyslu citovaného
ustanovení o.s.ř. Jinými slovy, je zřejmé, že obecné soudy nejsou
povinny akceptovat jakékoliv žádosti o odročení, neboť pak by
v konkrétních případech mohlo ze strany některých účastníků řízení
docházet k záměrným procesním obstrukcím. V souzené věci nicméně
spočívá podstata problému v tom, že příslušný senát odvolacího
soudu vinou administrativního pochybení v době svého rozhodování
zjevně vůbec nevěděl o existenci předmětné omluvy a o návrhu na
odročení jednání. Odvolací soud proto objektivně nemohl posoudit
důvodnost omluvy právního zástupce stěžovatele z nařízeného
jednání. Za těchto okolností proto nemůže obstát ani argumentace
Nejvyššího soudu ČR (obsažená v odůvodnění napadeného usnesení),
že důvody, pro které JUDr. H. požádal o odročení odvolacího
jednání, nelze mít za omluvitelné, jelikož tato argumentace ve své
podstatě usiluje o jakousi "dodatečnou konvalidaci" pochybení
odvolacího soudu a snaží se vyložit, proč žádost o odročení
termínu jednání nebyla náležitě odůvodněna.
Ústavní soud proto dovozuje, že Městský soud v Praze odňal
stěžovatelce jako účastníku řízení v průběhu řízení nesprávným
postupem možnost jednat před soudem ve smyslu ustanovení §237
odst. 1 písm. f) o.s.ř. (ve znění před 1. 1. 2001) Svým postupem
tak porušil především čl. 38 odst. 2 Listiny a dále - ve svých
důsledcích - i právo na právní pomoc zakotvenou v čl. 37 odst. 2
Listiny a právo každého domáhat se stanoveným postupem svého práva
u nezávislého a nestranného soudu a ve stanovených případech
u jiného orgánu ve smyslu čl. 36 odst. 1 Listiny.
Obdobně judikoval Ústavní soud např. v nálezu sp. zn. IV. ÚS
81/96 (Ústavní soud ČR: Sbírka nálezů a usnesení, sv. 7, str.
111).
Ústavní soud shledal protiústavní zásah i v napadeném
usnesení Nejvyššího soudu ČR. Jak totiž vyplývá z výše uvedeného,
pochybení odvolacího soudu představovalo dovolací důvod dle
ustanovení §237 odst. 1 písm. f) o.s.ř., který stěžovatelka
v rámci podaného dovolání řádně uplatnila. V tom, že Nejvyšší soud
ČR existenci předmětného dovolacího důvodu neshledal a dovolání
odmítl jako nepřípustné, je třeba podle přesvědčení Ústavního
soudu spatřovat denegatio iustitiae (odepření spravedlnosti)
a tedy i porušení citovaného čl. 36 odst. 1 Listiny.
Proto Ústavní soud napadená rozhodnutí Městského soudu
v Praze a Nejvyššího soudu ČR zrušil.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 28. srpna 2002