ECLI:CZ:US:2002:2.US.459.2000
sp. zn. II. ÚS 459/2000
Nález
Ústavní soud rozhodl v senátě v právní věci navrhovatele R. M., o ústavní stížnosti proti rozsudku Krajského soudu v Plzni ze dne 27. 4. 2000, čj. 30 Ca 107/99-48, rozhodnutím Celního ředitelství v Plzni ze dne 10. 2. 1999, čj. 424/1-69/99, 424/1-70/99, 424/1-71/99, a ze dne 30. 9. 1999, čj. 7114/1-1117/1/99, 7114/1-1117/2/99, 7114/1-1117/3/99 a rozhodnutím Celního úřadu v Rozvadově ze dne 25. 11. 1998, čj. 98/169, 98/168 a 98/175, a ze dne 17. 6. 1999, čj. 2158900063, 2158900064 a 2158900065, za účasti Krajského soudu v Plzni, Celního ředitelství v Plzni a Celního úřadu v Rozvadově, jako účastníků řízení, takto:
1. Rozsudek Krajského soudu v Plzni ze dne 27. 4. 2000, čj. 30
Ca 107/99-48,
2. rozhodnutí Celního ředitelství v Plzni ze dne 10. 2. 1999,
čj. 424/1-69/99, 424/1-70/99, 424/1-71/99, a ze dne 30. 9.
1999, čj. 7114/1-1117/1/99, 7114/1-1117/2/99
a 7114/1-1117/3/99,
3. rozhodnutí Celního úřadu v Rozvadově ze dne 25. 11. 1998, čj.
98/169, 98/168, 98/175, a ze dne 17. 6. 1999, čj.
2158900063, 2158900064 a 2158900065, se zrušují.
Odůvodnění:
Včas podanou ústavní stížností, která byla Ústavnímu soudu
doručena dne 1. 8. 2000 a i v ostatním splňovala podmínky
předepsané zákonem č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění
pozdějších předpisů (dále jen "zákon o Ústavním soudu"), napadl
stěžovatel v záhlaví uvedená rozhodnutí Krajského soudu v Plzni,
Celního ředitelství v Plzni a Celního úřadu v Rozvadově. Tvrdí, že
orgány veřejné moci jejich vydáním porušily jeho právo na soudní
a jinou právní ochranu. Navrhl, aby Ústavní soud všechna
v záhlaví uvedená rozhodnutí zrušil a do té doby odložil jejich
vykonatelnost.
Ústavní soud si k projednání a rozhodnutí věci vyžádal spisy
Krajského soudu v Plzni, Celního ředitelství v Plzni a Celního
úřadu v Rozvadově, z nichž zjistil následující skutkové a právní
okolnosti případu:
Stěžovatel jako zaměstnanec dopravní firmy F. N. - U.
přepravoval pro tuto firmu zboží od nakládky v Itálii až po
přepřah nákladu v Plzni k tahačům další firmy B., s.r.o., J. Zboží
bylo určeno firmě B., Polsko. Celní úřad v Rozvadově propustil na
základě celních prohlášení, podaných stěžovatelem ve dnech 24. 1.
- 6. 2. 1998, do režimu tranzitu zboží deklarované v odstavci 31
jako 135 sudů ethylalkoholu. V odstavci 53 byl vepsán celní úřad
určení Cínovec. Ve všech deklaracích byl jako hlavní povinný
uveden M. R., zastoupený M. R. - řidičem (odst. 50) a ve stejném
odstavci je jeho vlastnoruční podpis. K jednotlivým celním
prohlášením byly připojeny záruční listiny přijaté Celním úřadem
Rozvadov, jež dokumentují převzetí záruky obchodní společností C.
T., spol. s r.o., I. S., na případný dluh, který vznikne porušením
předpisu v režimu tranzitu, do kterého bylo zboží propuštěno pro
deklaranta M. R. Součástí byly rovněž listy deklarace, provázející
zásilku v režimu tranzitu od celního úřadu odeslání k celnímu
úřadu určení. Je na nich vyznačeno datum dodání zboží ke kontrole
celnímu úřadu určení, otisk razítka Celního úřadu Cínovec
a evidenční číslo. Šetřením Policie ČR, Krajského úřadu
vyšetřování Plzeň, bylo zjištěno, že předmětné kamiony neopustily
ČR a zboží bylo vzato do evidence Celního úřadu Cínovec pouze
fiktivně za úplatu. Ze spisového materiálu vyplývá, že celníci,
kteří předmětné kamiony projednávali, jsou vazebně stíháni pro
trestný čin zneužití pravomoci veřejného činitele. Celní úřad
Cínovec proto sdělil Celnímu úřadu v Rozvadově, že potvrzení
o ukončení režimu tranzitu je nutno považovat za neplatné.
Dne 25. 11. 1998 vydal Celní úřad Rozvadov pod čj. 98/168,
98/169 a 98/175 obsahově stejná rozhodnutí, jimiž s odvoláním na
§241 zákona č. 13/1993 Sb., celní zákon (dále jen "celní zákon"),
vyměřil stěžovateli z dovezeného zboží clo a daň z přidané hodnoty
s odůvodněním, že dle §140 odst. 2 celního zákona je jako hlavní
povinný odpovědným za splnění povinností, jež vyplývají z režimu
tranzitu. V daném případě nesplnil povinnost předložit zboží
celnímu úřadu určení, čímž vznikl ve smyslu §241 celního zákona
při dovozu celní dluh, který celní úřad vyměřil. Stěžovatel se
proti těmto rozhodnutím odvolal. Namítal, že ho celní orgán bez
dalšího považoval za hlavního povinného, i když z plné moci
a korespondence s jeho zaměstnavatelem vyplývá, že jako řidič
a zaměstnanec firmy F. N. - U. jednal s celními orgány jen jako
zástupce. Nelze mu vytýkat porušení celního zákona, neboť příkaz
zaměstnavatele, o jehož protiprávnosti nemohl mít vědomost, mu
znemožnil splnění povinnosti dopravit zboží bez zbytečného odkladu
k celnímu úřadu určení. O jeho odvolání rozhodlo Celní ředitelství
v Plzni třemi samostatnými rozhodnutími ze dne 10. 2. 1999,
označenými v záhlaví nálezu. V jejich odůvodnění se konstatuje, že
stěžovatel jako hlavní povinný byl odpovědným za splnění
povinností vyplývajících z režimu tranzitu.
Celní úřad Rozvadov vydal dne 17. 6. 1999 pod čj.
2158900063, 2158900064 a 2158900065 další tři rozhodnutí označená
jako dodatečné platební výměry cla a daní. Dovyměřil jimi dle §46 odst. 7 zákona č. 337/1992 Sb. rozdíl na cle a daních. Uvedený
postup vyplynul dle závěrů úřadu ze zjištění, že dovážen nebyl
denaturovaný ethylalkohol, nýbrž nedenaturovaný ethylalkohol,
evidovaný dle jiné položky celního sazebníku a zatížený mimo jiné
spotřební daní. I proti těmto rozhodnutím se stěžovatel odvolal.
Na svou obranu uváděl, že není hlavním povinným ani daňovým
subjektem, a není proto povinen platit clo, spotřební daň ani daň
z přidané hodnoty. Celní ředitelství v Plzni jeho odvolání dne
30. 9. 1999 zamítlo s odůvodněním, že jako dopravce věděl, jaké
zboží přepravuje, neboť doklady s takto označeným zbožím
vlastnoručně podepsal. Coby hlavní povinný byl zavázán ke splnění
povinností, vyplývajících z propuštění zboží do režimu tranzitu.
Protože zboží zůstalo v tuzemsku a vznikl celní dluh, který byl
původně vyměřen z denaturovaného lihu, ač byl dovezen líh čistý,
došlo důvodně k dovyměření celního dluhu.
Správními žalobami, podanými u Krajského soudu v Plzni, se
stěžovatel domáhal přezkoumání napadených rozhodnutí Celního
ředitelství v Plzni. Namítal v nich, že dopravcem dováženého zboží
byla firma F. N. - U., která mu vystavila plnou moc k provádění
celních služeb pro vývoz a dovoz zboží. Obchodní společnost C. T.,
spol. s r.o., však vyplnila jednotlivé celní deklarace v rozporu
se zmíněnou plnou mocí, když ho uvedla jako hlavního povinného,
zatímco on byl pouze zaměstnancem dopravce. Skutečnost, že zboží
nebylo předloženo celnímu úřadu určení, zavinili pracovníci
celnice a další dopravce, přičemž jejich jednání je předmětem
trestního vyšetřování. On sám se žádného protiprávního jednání
nedopustil, což je potvrzeno i rozhodnutími Celního úřadu
v Českých Budějovicích, kterými byla zrušena rozhodnutí o celním
přestupku stěžovatele. Zdůraznil, že napadená rozhodnutí byla
vydána v rozporu s příslušnými ustanoveními celního zákona
a v rozporu se zjištěnými skutečnostmi. Dle jeho názoru správní
orgány nezjistily přesně a úplně skutečný stav věci a neopatřily
si potřebné podklady pro rozhodnutí. Uvedl, že rozhodnutím
o vyměření dluhu byl porušen zákon, zejména ustanovení §264 a §270 celního zákona v souvislosti s ustanovením §139 a §140
celního zákona a ustanovení §32 a násl. správního řádu.
Krajský soud v Plzni rozsudkem ze dne 27. 4. 2000, čj. 30 Ca
107/99-48, žalobu stěžovatele zamítl. V odůvodnění svého
rozhodnutí upozornil na to, že soud je oprávněn posuzovat pouze
zákonnost rozhodnutí orgánu veřejné správy, nikoli jeho věcnou
správnost. Soud nemůže správní rozhodnutí přezkoumávat nad rámec
vymezený žalobou a sám vyhledávat právní vady rozhodnutí. Dle
ustanovení §249 odst. 2 občanského soudního řádu (dále jen
"o.s.ř.") musí být v žalobě jako její podstatná náležitost uvedeny
důvody, v nichž je spatřována nezákonnost správního rozhodnutí.
Tato žalobní výhrada má obsahovat tvrzení o porušení konkrétního
ustanovení obecně závazného právního předpisu hmotně právní nebo
procesně právní povahy a toto tvrzení musí být zdůvodněno.
V případě rozporu zdůvodnění tvrzení se zákonným ustanovením
konkrétního předpisu není soud povinen odstraňovat vady, ale
uvedený nesoulad se promítne do výsledku přezkumného řízení.
Krajský soud v této souvislosti uvedl, že stěžovateli byl vyměřen
celní dluh dle ustanovení §241 celního zákona, a přicházelo by
tudíž v úvahu použití §243 odst. 1 celního zákona. Z obsahu
žaloby a celních spisů však nevyplývá, že by stěžovatel jako
příčinu nesplnění povinností z režimu tranzitu uváděl úplné
zničení nebo nenahraditelnou ztrátu zboží. Rovněž nespojoval
vytýkané porušení povinností s povolením celního úřadu. Soud proto
uzavřel, že ustanovení §243 odst. 1 celního zákona nebylo
aplikováno a s ohledem na průběh celého řízení ani být nemělo.
Proto k jeho porušení nedošlo. Obdobně nebyl a nemohl být
aplikován ani §32 správního řádu, když se v dané věci jednalo
o vyměření cla a daní, pro něž platí výlučně zákon o správě daní
a poplatků. Z povahy věci vyplývá, že nemohla být použita
ustanovení §264 a §270 celního zákona, neboť předmětem řízení
nebylo posoudit žádost o odklad platby cla a daní, o posečkání či
o zaplacení ve splátkách. Pak musela být neúspěšná logicky
i výhrada vedlejší, udávající porušení ustanovení §139 a §140
celního zákona. Soud proto dospěl k závěru, že napadená rozhodnutí
vytýkanými nezákonnostmi netrpí.
Stěžovatel napadl rozsudek Krajského soudu v Plzni
a související rozhodnutí Celního ředitelství v Plzni a Celního
úřadu v Rozvadově projednávanou ústavní stížností. Namítá v ní, že
v řízení vedeném dle §249 odst. 2 o.s.ř. není povinností žalobce
uvádět konkrétní ustanovení, které mělo být porušeno. Soudu by měl
postačovat popis jednání nebo skutečností, v nichž je spatřováno
pochybení. Právní kvalifikaci tohoto jednání by měl učinit až
soud. Ze znění §244, §245 a §247 o.s.ř. vyplývá povinnost soudu
zabývat se komplexně zákonností napadeného rozhodnutí. Stěžovatel
poukazuje na postup soudu, který v rozsudku posuzuje napadené
rozhodnutí z důvodů přezkoumatelnosti a nulity správního aktu,
ačkoli to stěžovatel nenamítal. Naopak námitkou, že stěžovatel
není povinným daňovým subjektem, se soud nezabýval. I když
stěžovatel pochybil v označení procesního předpisu, podle něhož
byly vydány celní výměry, z jeho podání bylo jednoznačně patrné,
v čem spatřuje nezákonnost rozhodnutí. Soud se však touto námitkou
nezabýval a v odůvodnění pouze konstatoval jeho pochybení.
Stěžovatel zdůraznil, že v soudním i ve správním řízení především
namítal, že není deklarantem a hlavním povinným ve smyslu celního
zákona. Jako zaměstnanec firmy F. N. - U. vykonával práci řidiče
v mezinárodní dopravě. Jednal vždy za svého zaměstnavatele
a zaměstnavatel byl tou osobou, která do ČR zmíněný náklad
dovezla. V celním řízení jednal rovněž jménem svého
zaměstnavatele, a to na základě plné moci pro celní řízení. Jako
řidič v mezinárodní dopravě běžně používá pro vyplňování celních
dokladů specializované firmy. Na základě pokynu zaměstnavatele
nechal u firmy C. T., spol. s r.o., vyplnit jednotlivé celní
deklarace. Pro celní orgány byla rozhodující skutečnost, že firma
vyplnila do kolonky č. 50 jméno a adresu stěžovatele s poznámkou,
že se jedná o řidiče. Právě v údaji o tom, že v kolonce je
vykázána funkce řidiče, spatřuje stěžovatel jednoznačné potvrzení,
že jednal jménem svého zaměstnavatele. Celní úřad však údaj
vyložil jako prohlášení se za hlavního povinného. Soud na tuto
námitku nereagoval a nezkoumal, zda byl hlavním povinným
stěžovatel či naopak jeho zaměstnavatel. Tím, že se odmítl zabývat
jeho námitkou, porušil právo stěžovatele na spravedlivý proces.
Ústavní soud vyzval dle §32 zákona o Ústavním soudu
účastníky řízení, aby se k projednávané ústavní stížnosti
vyjádřili.
Krajský soud v Plzni ve svém velmi obsáhlém a pečlivě
zpracovaném vyjádření upozornil, že výlučným hlediskem, dle něhož
je soud zákonem povolán posuzovat akt aplikace práva veřejného
orgánu, je jeho zákonnost. Znění ustanovení §247 odst. 1
a zejména §249 odst. 1 a §250h odst. 1 o.s.ř. svědčí jednoznačně
pro závěr, že řízení podle §§247 - 250k o.s.ř. je ovládáno
zásadou dispoziční. Je tudíž věcí žalobce, aby meze přezkumu
vymezil jak kvantitativně, označením napadených výroků, tak
kvalitativně, uvedením žalobních bodů. Zdůraznil, že v řízení
podle celé páté části o.s.ř. jde o přezkum zákonnosti, tj.
o přezkum souladu napadeného rozhodnutí a správního řízení, jež mu
předcházelo s konkrétními hmotně i procesně právními předpisy,
které byly správními orgány aplikovány. Pokud žalobce v žalobě
neformuluje své námitky zákonem uvedeným způsobem, nelze jeho
opravný prostředek věcně vyřídit. Soud není povinen ani oprávněn
sám vyhledávat možné nezákonnosti správního aktu. Není mu
koncepčně přisouzeno postavení další instance ve správním řízení,
nýbrž je povolán pouze k přezkumu zákonnosti pravomocného
rozhodnutí. Přesné vymezení žalobní výhrady popisnou, ale
i paragrafovou částí je právním prostředkem, který zamezuje
nadměrnému a neodůvodněnému zpochybňování nastoleného právního
stavu. Takový výklad není rozhodně k tíži stěžovatele, jenž musí
být, pokud nemá právnické vzdělání, zastoupen advokátem.
Celní ředitelství v Plzni ve svém vyjádření zdůraznilo, že
stěžovatel vystupoval v celním řízení jako hlavní povinný,
podepsal celní prohlášení a stal se deklarantem ve smyslu §107
celního zákona. Pokud tvrdí, že jednal za zaměstnavatele, nic
nebránilo tomu, aby do odstavce č. 50 celního prohlášení uvedl
jako hlavního povinného svého zaměstnavatele a sebe označil jako
zástupce. Pokud tento údaj vyplňovala spediční firma v rámci své
komerční činnosti, jistě tak činila na podkladě údajů poskytnutých
klientem. Skutečnosti uváděné stěžovatelem jsou pro uplatnění
celních předpisů právně irelevantní.
Celní úřad Rozvadov ve svém vyjádření uvedl, že přijal
písemné celní prohlášení na propuštění zboží do režimu tranzitu,
podané R. M. Jmenovaný se stal v souladu s celními předpisy
deklarantem - hlavním povinným v režimu tranzitu. Celní úřad neměl
důvod osobu deklaranta zpochybňovat. Pokud stěžovatel namítá, že
jednal jménem svého zaměstnavatele, mohl celní prohlášení učinit
jeho jménem. Stěžovatel však celní prohlášení učinil jménem
vlastním.
Ústavní stížnost je důvodná.
Ústavní soud především odkazuje na svůj nález ze dne 11. 10.
2001, sp. zn. IV. ÚS 460/2000, jímž vyhověl ústavní stížnosti
L. K. ve věci návrhu na zrušení rozsudku Krajského soudu v Plzni
ze dne 27. 4. 2000, čj. 30 Ca 106/99-49. Ústavní stížnost
v citované věci podal spolupracovník stěžovatele, který prováděl
pro svého zaměstnavatele přepravu zboží za shodných podmínek jako
stěžovatel. Obsahem jeho ústavní stížnosti jsou totožné námitky
s těmi, které uplatnil stěžovatel v nyní projednávané věci.
Ústavní soud v dané věci zrušil napadený rozsudek i všechna mu
předcházející správní rozhodnutí celních orgánů a konstatoval, že
příslušné orgány jejich vydáním porušily právo na spravedlivý
proces. Ústavní soud nemá důvod se od svých právních závěrů,
k nimž ve věci IV. ÚS 460/2000 dospěl, odchylovat.
Ústavní soud v minulosti již mnohokrát zdůraznil, že zásadně
není oprávněn zasahovat do rozhodovací činnosti obecných soudů,
neboť není vrcholem jejich soustavy (srov. čl. 81, čl. 90 Ústavy).
Pokud soudy postupují v souladu s obsahem hlavy páté Listiny
základních práv a svobod (dále jen "Listina"), nemůže na sebe
atrahovat právo přezkumného dohledu nad jejich činností (čl. 83
Ústavy). Na druhé straně je však oprávněn a povinen posoudit, zda
bylo řízení jako celek spravedlivé a zda v něm nebyly porušeny
základní práva nebo svobody stěžovatele zaručené ústavním zákonem.
Dle judikatury Ústavního soudu (srov. IV. ÚS 325/99) jsou
zákonem stanovené podmínky přístupu občana k soudu ve správních
věcech velmi rigidní a formální, jsou vázány lhůtou a stojí na
principu koncentrace řízení. Účelem části páté občanského soudního
řádu je zajistit přístup občana k soudu ve správních věcech
a současně právo každého, aby se svých práv mohl domáhat
u nestranného a nezávislého soudu (čl. 36 odst. 1 Listiny), a to
v případech upravených v článku 36 odst. 2 Listiny. Podmínky
stanovené zákonem pro uplatnění tohoto práva mají zajistit, aby se
občan na soud obracel kvalifikovaně, byla respektována zásada
efektivity soudního řízení a tím byla usnadněna realizace dalšího
ústavního práva - práva na to, aby byla věc projednána
v přiměřené lhůtě, bez zbytečných průtahů (čl. 6 odst. 1 Úmluvy
o ochraně lidských práv a základních svobod, čl. 38 odst. 2
Listiny).
Z obsahu odůvodnění rozhodnutí Krajského soudu v Plzni však
vyplývá, že správní soud se výše uvedenými principy neřídil a přes
svá tvrzení obsažená v rozsudku a ve vyjádření k ústavní stížnosti
správní rozhodnutí nepřezkoumal. Ve svém rozhodnutí se zaměřil
pouze na podrobný rozbor neaplikovatelnosti stěžovatelem
zmiňovaných ustanovení celního zákona na skutkový děj
projednávaného případu.
Z dispoziční zásady vyjádřené v ustanovení §249 odst. 2
o.s.ř., kterou je správní soudnictví ovládáno, vyplývá, že žaloba
musí kromě obecných náležitostí obsahovat označení rozhodnutí
správního orgánu, jež napadá, dále vyjádření, v jakém rozsahu se
toto rozhodnutí napadá, uvedení důvodů, v čem žalobce spatřuje
nezákonnost rozhodnutí správního orgánu, a jaký konečný návrh
činí. Žalobce je přitom povinen tvrdit, že byl zkrácen na svých
právech a že vydáním napadeného rozhodnutí byl porušen zákon či
jiný právní předpis. Ze znění zákona však nelze dovodit, že
tvrzení o porušení zákona musí být podloženo odkazem na konkrétní
ustanovení toho kterého právního předpisu.
Z podaných správních žalob a doplňujících podání je zřejmé,
že stěžovatel zcela jednoznačně namítal, že ve věci byl
nedostatečně zjištěn skutkový stav a že on sám byl celními orgány
neoprávněně označen jako hlavní povinný, ačkoli se při jednání
s těmito orgány řídil pokyny svého zaměstnavatele, na základě
jehož pokynů a poskytnuté plné moci zařídil, aby bylo příslušnou
specializovanou firmou zajištěno proclení zboží s tím, že
k záměně podpoložky celního sazebníku u deklarovaného zboží došlo
záměrně ze strany spediční firmy a bez jeho vědomí. Stěžovatel
rovněž namítal, že nemohl nést odpovědnost za nesplnění podmínek
režimu tranzitu, když skutečnost, že zboží nebylo předloženo
celnímu úřadu určení, nezavinil on, nýbrž další dopravce, kterému,
opět dle pokynů svého zaměstnavatele, náklad zboží předal. Sám
nijak neovlivnil ani nezavinil, že pracovníci Celního úřadu
Cínovec vystavili potvrzení o fiktivním přechodu zboží z území ČR.
Poukazoval dále na to, že nebyl proveden důkaz plnou mocí, kterou
mu vystavil zaměstnavatel, z níž je patrné, že nemohl být hlavním
povinným. Potvrzení celního úřadu o ukončení tranzitu pak byla
prohlášena za neplatná, aniž byl o tomto závěru opatřen jakýkoli
důkaz.
Ústavní soud má za to, že stěžovatelovy žaloby, byť ne zcela
přesným způsobem, obsáhly problematiku věci a splňovaly požadavky
kladené na ně ustanovením §249 o.s.ř. Mohly tak být v rámci
soudního přezkumu soudně projednány. Na tom nic nemění skutečnost,
že stěžovatel k výzvě soudu odkázal na porušení konkrétních
ustanovení celního zákona, k jejichž porušení z povahy věci
nemohlo dojít. Ústavní soud dává stěžovateli za pravdu, že z jeho
návrhu bylo dostatečně zřejmé, v čem spatřuje nezákonnost
rozhodnutí celních orgánů. Otázka právní kvalifikace pak náleží
výlučně soudu, který o správní žalobě rozhoduje.
Ústavní soud považuje uvedená pochybení soudu za tím více
závažnější, že z napadených rozhodnutí celních orgánů a vyjádření
celních orgánů vyplývá, že nebyl dostatečně zjištěn skutkový stav
věci. I v tomto směru je tedy námitka stěžovatele opodstatněná.
Stěžovatel již ve vysvětlení podaném k výzvě Celního úřadu
Rozvadov dne 15. 8. 1998 tvrdil, že ve věci vystupoval pouze jako
řidič a na základě plné moci jednal jménem a ve prospěch firmy F.
N. - U. O dané skutečnosti mělo svědčit i písemné sdělení majitele
firmy, z něhož údajně vyplynulo, že veškeré další celní
záležitosti vyřizovala sama firma, včetně zajištění potvrzení
o dodání zboží celnímu úřadu určení. Tvrzení stěžovatele je
potvrzeno přípisem firmy F. N. - U. z 10. 8. 1998. Celnímu úřadu
bylo rovněž známo, že proti celníkům Celního úřadu Cínovec,
organizátorům dovozu, a osobám, které se podílely na nezákonném
dovozu, bylo zahájeno trestní stíhání ve věci přepravovaného zboží
a jeho fiktivního propuštění přes hranice. Pokud jde o napadená
rozhodnutí o doměření spotřební daně, je v nich konstatováno, že
stěžovatel dopravil do tuzemska jiné zboží, než jaké bylo navrženo
do režimu tranzitu. Odpovědnost stěžovatele s odvoláním na jeho
postavení hlavního povinného je dovozována pouze na základě
dokladů poskytnutých výrobcem lihu, ze kterých mělo vyplynout, že
v průběhu přepravy od výrobce na státní hranici došlo k výměně
dokladů o přepravovaném zboží. Celním orgánům bylo taktéž známo,
že stěžovatel nebyl v souvislosti s projednávanou věcí trestně
stíhán. Vyplynulo to ze sdělení Policie ČR, Krajského úřadu
vyšetřování v Plzni ze dne 1. 3. 1999. Pokud byl původně stíhán
pro přestupek, z obsahu spisového materiálu je zřejmé, že
rozhodnutí, kterým byla v přestupkovém řízení stěžovateli uložena
pokuta ve výši 1.000,- Kč, bylo nadřízeným správním orgánem
zrušeno.
Ústavní soud je přesvědčen, že v dané věci s ohledem na její
složitost a možnou protiprávnost jednání osob, zúčastněných na
nezákonném dovozu zboží, nelze stanovit povinnost k úhradě
vyměřeného celního dluhu stěžovateli jen na základě formální
aplikace příslušných ustanovení celního zákona na údaje obsažené
v celním prohlášení. Všechny zjištěné okolnosti nasvědčují tomu,
že to byly jiné osoby, které se dopustily protiprávního jednání,
které spočívalo v nedodání zboží do celního úřadu určení,
vyhotovení fiktivního potvrzení o vývozu zboží za hranice České
republiky a uvedení jiného zboží v celní deklaraci, než zboží
skutečně dovezeného.
Ústavní soud zastává názor, že v dané věci nelze přistoupit
na formalistický způsob, jakým se celní orgány vypořádaly
s případem. Z takového pojetí věci by vyplývalo, že stát nazírá na
tentýž skutkový děj dvojím pohledem. Na jedné straně je porušení
právních předpisů, vedoucí ke vzniku celního dluhu, kladeno za
vinu osobám odlišným od stěžovatele, proti nimž je vedeno trestní
stíhání, a současně je z téhož skutku dovozována, a to na základě
neúplně zjištěného skutkového stavu a formálně aplikovaných
ustanovení celního zákona, odpovědnost stěžovatele za vznik
celního dluhu ve výši přesahující částku 25 milionů korun, přičemž
je mu vzniklý nedoplatek dáván k úhradě. Nelze přitom vyloučit, že
se na trestné činnosti podíleli sami zaměstnanci příslušného
státního orgánu, a tento orgán rovněž vystupuje v trestním řízení
vedeném proti organizátorům dovozu a celníkům Celního úřadu
Cínovec jako poškozená strana.
S ohledem na uvedené skutečnosti má Ústavní soud za to, že
napadený rozsudek Krajského soudu v Plzni i mu předcházející
správní rozhodnutí Celního úřadu v Rozvadově a Celního ředitelství
v Plzni porušily právo stěžovatele na spravedlivý proces podle
článku 36 odst. 1 Listiny. Krajský soud tím, že nevycházel při
svém rozhodování z obsahu a smyslu celé žaloby, ale omezil se jen
na posouzení použitelnosti stěžovatelem označených ustanovení
celního zákona, odepřel stěžovateli přístup ke spravedlnosti,
který oprávněně požadoval vzhledem k tomu, že příslušné celní
orgány předtím rozhodly v jeho věci na základě nedostatečně
zjištěného skutkového stavu a bez přihlédnutí k širším
souvislostem zcela formálně aplikovaly příslušná ustanovení
celního zákona.
Ústavní soud proto vyhověl ústavní stížnosti a napadená
rozhodnutí Krajského soudu v Plzni, Celního ředitelství v Plzni
a Celního úřadu v Rozvadově podle §82 odst. 1, odst. 3 písm. a)
zákona o Ústavním soudu zrušil. Návrh na odložení vykonatelnosti
napadených rozhodnutí se s ohledem na daný stav věci jeví
nadbytečným.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu není přípustné odvolání.
V Brně dne 27. srpna 2002