infUsVec2,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 16.04.2018, sp. zn. II. ÚS 2586/17 [ usnesení / DAVID / výz-4 ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2018:2.US.2586.17.1

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)
ECLI:CZ:US:2018:2.US.2586.17.1
sp. zn. II. ÚS 2586/17 Usnesení Ústavní soud rozhodl soudcem zpravodajem Ludvíkem Davidem o ústavní stížnosti stěžovatele Jiřího Kotvase, zastoupené Mgr. Kateřinou Bubeníkovou, advokátkou, AK se sídlem Malá Štěpánská 1932/3, Praha 2, proti rozsudku Krajského soudu v Praze ze dne 13. 6. 2017 č. j. 46 Af 11/2014-63, rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 22. 3. 2017 č. j. 3 Afs 63/2016-36, rozhodnutí Odvolacího finančního ředitelství ze dne 14. 5. 2014 č. j. 12428/14/5000-14104-70391 a proti rozhodnutí Finančního úřadu pro Středočeský kraj, Územní pracoviště v Nymburku, ze dne 11. 11. 2013 č. j. 3763347/13/2118-24802-204682, takto: Ústavní stížnost se odmítá. Odůvodnění: I. 1. Stěžovatel se v podané ústavní stížnosti domáhá zrušení v záhlaví uvedených rozhodnutí, a to pro porušení ústavně zaručených práv podle čl. 36 odst. 1 a 2 a čl. 38 odst. 2 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina"). 2. Z ústavní stížnosti a jejích příloh Ústavní soud zjistil, že napadeným rozhodnutím vydal finanční úřad platební výměr na úrok z prodlení úhrady daňových povinností na dani z příjmů fyzických osob za zdaňovací období od 1. 1. 2007 do 31. 7. 2007, a to v celkové výši 2 407 293 Kč. Následné odvolání proti uvedenému rozhodnutí bylo v záhlaví uvedeným rozhodnutím Odvolacího finančního ředitelství zamítnuto a rozhodnutí finančního úřadu potvrzeno. Rozsudkem Krajského soudu v Praze ze dne 11. 3. 2016 č. j. 46 Af 11/2014-40 bylo k žalobě stěžovatele uvedené rozhodnutí Odvolacího finančního ředitelství zrušeno a věc vrácena tomuto správnímu orgánu k dalšímu řízení. 3. Následně však Nejvyšší správní soud v záhlaví uvedeným rozsudkem rozhodl o kasační stížnosti Odvolacího finančního ředitelství tak, že napadený rozsudek krajského soudu zrušil a věc vrátil tomuto soudu k dalšímu řízení. Ústavní stížností napadeným rozsudkem následně krajský soud žalobu stěžovatele zamítl. Proti tomuto rozsudku krajského soudu podal stěžovatel opětovnou kasační stížnost, kterou považuje za přípustnou, neboť jestliže v záhlaví uvedeném zrušujícím rozsudku Nejvyšší správní soud rozhodl o zrušení rozhodnutí krajského soudu pro nezákonnost, spočívající v nesprávném posouzení právní otázky soudem v předcházejícím řízení, nevytváří takové zrušující rozhodnutí překážku pro přezkum ve věci samé na základě opakované kasační stížnosti podané z jiného důvodu. 4. Stěžovatel se ve své ústavní stížnosti věnuje nejprve její přípustnosti a v této souvislosti uvádí, že v případě, že by Nejvyšší správní soud dospěl k závěru, že jím podaná opakovaná kasační stížnost je nepřípustná, podává z důvodu opatrnosti, za účelem zachování příslušných lhůt, současně s ní i nyní posuzovanou ústavní stížnost, neboť pokud by tak neučinil, vystavoval by se riziku, že by případně později podaná ústavní stížnost byla považována za opožděnou. II. 5. Dříve než lze přistoupit k věcnému projednání ústavní stížnosti, je Ústavní soud povolán prověřit, zda jsou splněny všechny formální a obsahové podmínky stanovené pro její podání (resp. věcné projednání) zákonem č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o Ústavním soudu"). 6. Z ústavní stížnosti stěžovatele, ústavní stížnosti stěžovatelky (ve věci též žalobkyně), vedené pod sp. zn. II. ÚS 2587/17 a vlastní úřední činnosti Ústavního soudu se podává, že stěžovatel spolu se stěžovatelkou podali dne 30. 6. 2017 u Nejvyššího správního soudu kasační stížnost, jež je vedena pod sp. zn. 3 Afs 199/2017 a o níž nebylo dosud rozhodnuto. Ústavní stížnost podaná stěžovatelkou byla již usnesením sp. zn. II. ÚS 2587/17 odmítnuta jako nepřípustná a v případě nyní projednávané ústavní stížnosti není důvodu postupovat jinak. 7. Podle §72 odst. 3 zákona o Ústavním soudu lze ústavní stížnost podat ve lhůtě dvou měsíců od doručení rozhodnutí o posledním procesním prostředku, který zákon stěžovateli k ochraně jeho práva poskytuje; takovým prostředkem se rozumí řádný a mimořádný opravný prostředek, vyjma návrhu na obnovu řízení, a jiný procesní prostředek k ochraně práva, s jehož uplatněním je spojeno zahájení soudního, správního nebo jiného právního řízení. 8. Ústavní stížnost je podle §75 odst. 1 zákona o Ústavním soudu nepřípustná, jestliže stěžovatel nevyčerpal všechny procesní prostředky, které mu zákon k ochraně práva poskytuje. Vyznačuje se tedy mimo jiné tím, že je ke standardním procesním ("ne-ústavním") institutům prostředkem subsidiárním; je tomu tak proto, že především obecné soudy jsou povolány k ochraně práv fyzických a právnických osob, a teprve, není-li zjednána náprava v rámci režimu obecného soudnictví, může se uplatnit ochrana poskytovaná přezkumem Ústavního soudu (v rozsahu omezeném na hlediska ústavnosti). 9. Požadavek vyčerpat "všechny procesní prostředky" ve smyslu §75 odst. 1 zákona o Ústavním soudu není splněn již tím, že řízení o těchto prostředcích (zde o kasační stížnosti) je zahájeno; zahrnuje logicky i povinnost "vyčerpat" ty dispozice, které na tomto základě otevřené řízení skýtá, případně i řízení, které má být vedeno posléze, vydal-li soud rozhodnutí kasační a věc vrátil nižší soudní instanci. Z principu subsidiarity ústavní stížnosti totiž plyne, že ústavní stížnost lze projednat až poté, co toto (další) stadium řízení bude skončeno; ústavní stížnost ostatně nemůže pominout rozhodnutí o posledním opravném prostředku a zásadně proti němu musí (též) směřovat, přičemž v řízení, jež probíhá, je splnění tohoto požadavku přirozeně nemožné. 10. Úkolem Ústavního soudu není měnit či napravovat případná, ať již tvrzená či skutečná pochybení obecných soudů v dosud neskončeném řízení, nýbrž je - zásadně - povolán, z hledisek souhrnných, po pravomocném skončení věci, k posouzení, zda řízení jako celek a jeho výsledek obstojí v rovině ústavněprávní. 11. To platí logicky i tehdy, jestliže stěžovatel podal u Nejvyššího správního soudu kasační stížnost, jež je též nadána potenciálem vyvolat rozhodnutí s účinky obdobné nápravy, kterou stěžovatelka sleduje současně podanou ústavní stížností. 12. Jelikož podání ústavní stížnosti implikuje jí inherentní směřování k rozhodnutí o ní (a nikoli k "vyčkávání výsledku kasačního řízení", ať již cestou faktickou nebo formální, včetně přerušení ústavněprávního řízení), je souběžným zahájením řízení o kasační stížnosti založeno riziko, že Ústavní soud do tohoto řízení svým rozhodnutím zasáhne, což je důsledek - jak procesně tak z vyložených zásad ústavněprávního přezkumu - neakceptovatelný. 13. Výše zaznamenaný princip subsidiarity tohoto přezkumu se tedy prosazuje i zde a jeho uplatnění vede k nutnému závěru, že ústavní stížnost, je-li současně vedeno řízení o kasační stížnosti, je i zde návrhem podle §75 odst. 1 zákona o Ústavním soudu nepřípustným, a musí být podle §43 odst. 1 písm. e) zákona o Ústavním soudu (soudcem zpravodajem) odmítnuta (obdobně též sp. zn. II. ÚS 4228/16, sp. zn. II. ÚS 4215/16, sp. zn. II. ÚS 3273/12 či sp. zn. III. ÚS 2234/13, rovněž i mutatis mutandis např. usnesení ve věcech sp. zn. I. ÚS 1429/10, II. ÚS 2653/10, I. ÚS 1568/10, IV. ÚS 1508/10, III. ÚS 116/11, III. ÚS 1554/11 a další). 14. Ústavní soud na tomto místě zdůrazňuje, že dostupnost ústavní stížnosti stěžovateli tím není dotčena. 15. Bude-li totiž posléze kasační stížnost zamítnuta, poběží oběma stěžovatelům nová lhůta k podání ústavní stížnosti od doručení takového rozhodnutí, a pro případ, kdy na základě podané stížnosti kasační soud napadené rozhodnutí nižšího soudu zruší, nastane situace identická se současnou potud, že řízení před obecnými soudy nadále probíhá (viz výše). 16. Nelze ovšem vyloučit, jak ostatně stěžovatel připouští, že se v kasačním řízení posléze ukáže, že kasační stížnost stěžovatelky nebyla efektivním opravným prostředkem, tedy prostředkem řádně - v souladu s příslušnými procesními předpisy - uplatněným, kupříkladu proto, že byla nepřípustná [srov. i §104 odst. 3 písm. a), věta druhá za středníkem, zákon č. 150/2002 Sb., soudní řád správní, ve znění pozdějších předpisů], byla podána z jiných než přípustných kasačních důvodů, anebo byla podáním kvalifikovaně vadným, případně i podáním opožděným. 17. Takové situace nezbývá interpretovat než tak, že je tím zpochybněn - a to dodatečně - implicitní předpoklad, na jehož podkladě Ústavní soud o nepřípustnosti původní ústavní stížnosti rozhodl, totiž že podaná kasační stížnost (naopak) je způsobilá otevřít relevantní řízení, ve vztahu k němuž je řízení o ústavní stížnosti řízením subsidiárním. Ústavní stížnost, nově podanou v zákonné lhůtě po rozhodnutí kasačního soudu, Ústavní soud proto projedná, neboť není přijatelné, aby - zjednodušeně řečeno - prvotní ústavní stížnost odmítl jako "předčasnou" a následnou pak jako "opožděnou". Jiné řešení k dispozici není, neboť splnění procesních podmínek, jež otevírá prostor k meritornímu kasačnímu přezkumu, Ústavní soud sám posuzovat nemůže (srov. usnesení Ústavního soudu ze dne 5. 6. 2014 sp. zn. III. ÚS 1724/14, nebo ze dne 8. 3. 2017 sp. zn. II. ÚS 4215/16). 18. Vzhledem k závěru o nepřípustnosti podané ústavní stížnosti postupoval Ústavní soud podle §43 odst. 1 písm. e) zákona o Ústavním soudu a ústavní stížnost rozhodnutím soudce zpravodaje odmítl. Poučení: Proti usnesení Ústavního soudu není odvolání přípustné. V Brně dne 16. dubna 2018 Ludvík David, v. r. soudce zpravodaj

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:2018:2.US.2586.17.1
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka II. ÚS 2586/17
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení)  
Populární název  
Datum rozhodnutí 16. 4. 2018
Datum vyhlášení  
Datum podání 15. 8. 2017
Datum zpřístupnění 9. 5. 2018
Forma rozhodnutí Usnesení
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 4
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán SOUD - KS Praha
SOUD - NSS
FINANČNÍ ÚŘAD / ŘEDITELSTVÍ - Odvolací finanční ředitelství
FINANČNÍ ÚŘAD / ŘEDITELSTVÍ - FÚ pro Středočeský kraj
Soudce zpravodaj David Ludvík
Napadený akt rozhodnutí soudu
rozhodnutí správní
Typ výroku odmítnuto pro nepřípustnost
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy  
Ostatní dotčené předpisy
  • 150/2002 Sb., §110 odst.1, §102
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení procesní otázky řízení před Ústavním soudem/přípustnost v řízení o ústavních stížnostech/stížnost proti kasačnímu rozhodnutí
procesní otázky řízení před Ústavním soudem/přípustnost v řízení o ústavních stížnostech/stížnost proti již neexistujícímu rozhodnutí
Věcný rejstřík správní soudnictví
opravný prostředek - mimořádný
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=2-2586-17_1
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 101760
Staženo pro jurilogie.cz: 2018-05-11