Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 15.12.2016, sp. zn. 2 Azs 259/2016 - 18 [ usnesení / výz-E ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2016:2.AZS.259.2016:18

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2016:2.AZS.259.2016:18
sp. zn. 2 Azs 259/2016 - 18 USNESENÍ Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedy JUDr. Karla Šimky a soudkyň JUDr. Miluše Doškové a Mgr. Evy Šonkové v právní věci žalobkyně: P. G., zastoupená JUDr. Davidem Jarošem, advokátem se sídlem Jílovská 1167/71a, Praha 4, proti žalovanému: Ministerstvo vnitra, odbor azylové a migrační politiky, se sídlem Nad Štolou 936/3, Praha 7, ve věci žaloby proti rozhodnutí žalovaného ze dne 22. 5. 2015, č. j. OAM-16/ZA-ZA06-ZA14-R2-2011, v řízení o kasační stížnosti žalobkyně proti rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 18. 8. 2016, č. j. 2Az 23/2015 – 52, takto: I. Kasační stížnost se odmítá pro nepřijatelnost. II. Žádný z účastníků nemá právo na náhradu nákladů řízení. Odůvodnění: [1] Městský soud v Praze (dále jen „městský soud“) rozsudkem ze dne 18. 8. 2016, č. j. 2Az 23/2015 – 52, zamítl žalobu podanou žalobkyní (dále jen „stěžovatelka“) proti rozhodnutí Ministerstva vnitra (dále jen „ministerstvo“) ze dne 22. 5. 2015, č. j. OAM-16/ZA-ZA06-ZA14-R2-2011 jímž ministerstvo rozhodlo o neudělení mezinárodní ochrany stěžovateli podle §12 až §14b zákona č. 325/1999 Sb., o azylu, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o azylu“). [2] Proti tomuto rozsudku podala stěžovatelka v zákonné lhůtě kasační stížnost z důvodů uvedených v §103 odst. 1 písm. a), b), c) a d) zákona č. 150/2002 Sb., soudní řád správní, ve znění pozdějších předpisů (dále jens. ř. s.“). Jednotlivé stížní námitky jsou stručně reprodukovány níže v rámci jejich vypořádání. [3] Nejvyšší správní soud, po konstatování přípustnosti kasační stížnosti, se ve smyslu §104a s. ř. s. zabýval otázkou, zda kasační stížnost svým významem podstatně přesahuje vlastní zájmy stěžovatelky. Pokud by tomu tak nebylo, musela by být podle citovaného ustanovení odmítnuta jako nepřijatelná. [4] Přesahem vlastních zájmů stěžovatele, který ve věcech azylu jedině vede k meritornímu projednání kasační stížnosti, je jen natolik zásadní a intenzivní situace, v níž je, kromě ochrany veřejného subjektivního práva jednotlivce, pro Nejvyšší správní soud též nezbytné vyslovit právní názor k určitému typu případů či právních otázek. To znamená, že přesah vlastních zájmů stěžovatele je dán jen v případě rozpoznatelného dopadu řešené právní otázky nad rámec konkrétního případu. Primárním úkolem Nejvyššího správního soudu v tomto řízení je proto nejen ochrana individuálních veřejných subjektivních práv, nýbrž také výklad právního řádu a sjednocování rozhodovací činnosti krajských soudů. [5] O přijatelnou kasační stížnost se tak prakticky může jednat v případě, že se kasační stížnost týká právních otázek, které dosud nebyly vůbec či plně řešeny judikaturou Nejvyššího správního soudu nebo jsou dosavadní judikaturou řešeny rozdílně, přičemž rozdílnost v judikatuře může nastat na úrovni krajských soudů i Nejvyššího správního soudu. Kasační stížnost bude přijatelná též pro potřebu učinit tzv. judikatorní odklon. To znamená, že Nejvyšší správní soud ve výjimečných a odůvodněných případech sezná, že je na místě změnit výklad určité právní otázky řešené dosud správními soudy jednotně. Další případ přijatelnosti kasační stížnosti bude dán tehdy, pokud by bylo v napadeném rozhodnutí krajského soudu shledáno zásadní pochybení, které mohlo mít dopad do hmotněprávního postavení stěžovatele. O takové pochybení se může jednat především tehdy, nerespektoval-li krajský soud ustálenou judikaturu a nelze navíc vyloučit, že k tomuto nerespektování nebude docházet i v budoucnu nebo krajský soud v jednotlivém případě hrubě pochybil při výkladu hmotného či procesního práva. V této souvislosti je však třeba zdůraznit, že Nejvyšší správní soud není v rámci přijatelnosti povolán přezkoumávat jakékoliv pochybení krajského soudu, ale pouze pochybení tak výrazné intenzity, o němž se lze důvodně domnívat, že pokud by k němu nedošlo, věcné rozhodnutí krajského soudu by bylo odlišné. Nevýrazná pochybení, především procesního charakteru, proto zpravidla nebudou dosahovat takové intenzity, aby byla důvodem přijatelnosti kasační stížnosti. [6] Z výše uvedeného vyplývá, že je v zájmu stěžovatele v řízení o kasační stížnosti ve věcech azylu, aby uvedl, v čem spatřuje, v mezích kritérií přijatelnosti popsaných výše, v konkrétním případě přesah svých vlastních zájmů, a z jakého důvodu by měl Nejvyšší správní soud jeho kasační stížnost věcně projednat. [7] Pokud se jedná o námitku, že soud nesprávně posoudil stěžovatelkou uváděný skutkový stav, neboť již v řízení před žalovaným správním orgánem byla porušena ustanovení §3 a §50 odst. 4 správního řádu a správní orgán se důsledně nezabýval všemi stěžovatelkou uváděnými okolnostmi, lze odkázat na rozsudek rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu ze dne 20. 12. 2005, č. j. 2 Azs 92/2005 – 58, publ. pod č. 835/2006 Sb. NSS. V něm byl vysloven závěr, že „[ž]alobce je též povinen vylíčit, jakých konkrétních nezákonných kroků, postupů, úkonů, úvah, hodnocení či závěrů se měl správní orgán vůči němu dopustit v procesu vydání napadeného rozhodnutí či přímo rozhodnutím samotným, a rovněž je povinen ozřejmit svůj právní náhled na to, proč se má jednat o nezákonnosti. Právní náhled na věc se přitom nemůže spokojit toliko s obecnými odkazy na určitá ustanovení zákona bez souvislosti se skutkovými výtkami. Pokud žalobce odkazuje na okolnosti, jež jsou popsány či jinak zachyceny ve správním či soudním spise, nemůže se jednat o pouhý obecný, typový odkaz na spis či jeho část, nýbrž o odkaz na konkrétní skutkové děje či okolnosti ve spisu zachycené, a to tak, aby byly zřetelně odlišitelné od jiných skutkových dějů či okolností obdobné povahy a aby bylo patrné, jaké aspekty těchto dějů či okolností považuje žalobce za základ jím tvrzené nezákonnosti.“ (srov. též usnesení Nejvyššího správního soudu ze dne 14. 1. 2009, č. j. 9 Azs 98/2008 – 75 a ze dne 29. 8. 2015, č. j. 9 As 123/2015 – 34). Lze poznamenat, že napadená rozhodnutí vychází z dostatečně zjištěného skutkového stavu, který byl řádně a správně právně vyhodnocen. [8] Stěžovatelka dále namítala, že argumentace žalovaného o nedostupnosti specializované zdravotnické péče nekoresponduje s obsahem Informace MZV ze dne 17. 4. 2014, a ohradila se proti obsahu sdělení Informace sítě „důvěrných lékařů“. [9] Je nutno konstatovat, že napadené rozhodnutí ministerstva v rozporu s předmětnou zprávou nebylo. Nejvyšší správní soud judikoval, že „[p]ři používání informací o zemích původu je nutné dodržovat následující pravidla. Informace o zemi původu musí být v maximální možné míře (1) relevantní, (2) důvěryhodné a vyvážené, (3) aktuální a ověřené z různých zdrojů, a (4) transparentní a dohledatelné (srov. kritéria pro nakládání s informacemi o zemích původu v azylovém řízení, in: GYULAI, G.: Country Information in Asylum Procedures: Quality as a Legal Requirement in EU, Budapest, 2007)“ (srov. rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 31. 7. 2008, č. j. 5 Azs 55/2008 - 71). V daném případě není důvodu pochybovat o objektivitě Informace MZV ze dne 17. 4. 2014, Průzkumu zdravotního systému Světové zdravotnické organizace (WHO) za rok 2013, Informace sítě „důvěrných lékařů“ ze dne 26. 3. 2013 a ze dne 12. 3. 2014 a výpisu z Infobanky ČTK ke dni 14. 2. 2014. Nejvyšší správní soud shledal, že jak zdroje, tak zjištěné informace, splňují všechny shora uvedené požadavky. [10] Pokud jde o námitku, že zdravotní péče je v zemi původu stěžovatelky pro osoby jejího věku a sociálního postavení, jakož i v kombinaci diagnóz v podstatě nedostupná, a návrat do Arménie by tak mohl znamenat přímé ohrožení stěžovatelky na životě, což by představovalo nehumánní přístup ze strany České republiky a vystavilo by stěžovatelku riziku vážné újmy - nelidského a ponižujícího zacházení ze strany domovského státu, a tedy porušení práv vyplývajících z čl. 3 Evropské úmluvy o lidských právech a základních svobodách, lze odkázat na předcházející judikaturu Nejvyššího správního soudu. Zdejší soud opakovaně vyslovil, např. v rozsudku ze dne 18. 10. 2005, č. j. 3 Azs 226/2005 – 68, nebo ze dne 26. 7. 2007, č. j. 2 Azs 30/2007 – 69, že nižší úroveň zdravotnictví v zemi původu bez přistoupení dalších okolností nemůže založit důvod pro udělení azylu. V rozsudku ze dne 9. 10. 2009, č. j. 6 Azs 34/2009 – 89, pak uvedl, že nelze vyloučit, aby doplňková ochrana byla udělena žadateli o mezinárodní ochranu, který trpí závažnou nemocí (v citovaném rozsudku se jednalo o HIV/AIDS) i z důvodů nedostatečné úrovně zdravotní péče v zemi původu, která by ovšem musela dosahovat úrovně označitelné za mučení nebo nelidské či ponižující zacházení ve smyslu §14a odst. 2 písm. b) zákona o azylu. Z výše označených zpráv vyplývá, že poskytování zdravotní péče v Arménii se však této úrovni zdaleka neblíží. Omezené prostředky stěžovatelky na zaplacení nákladné zdravotní péče nelze vykládat jako mučení ani nelidské či ponižující zacházení ze strany domovského státu. [11] Co se týče stěžovatelkou namítané nutnosti aplikace směrnice Rady 2004/83/ES ze dne 29. 4. 2004, příp. směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 2011/95/EU ze dne 13. 12. 2011 (dále jen „směrnice 2011“), která první směrnici nahradila, a to aplikace v přímém účinku a v extenzivním výkladu, neboť dle stěžovatelky nebyla do českého právního řádu transponována, je třeba předně uvést, že k transpozici došlo, konkrétně do zákona o azylu, a to včetně poukazovaného článku 23 směrnice 2011 o zachování celistvosti rodiny. K rodinným poměrům jako azylově relevantním důvodům se Nejvyšší správní soud vyjádřil např. v usnesení ze dne 19. 6. 2014, č. j. 7 Azs 13/2014 – 52, kde konstatoval, že „…trvalý pobyt syna stěžovatele na území České republiky není důvodem pro udělení mezinárodní ochrany. Důvody pro udělení mezinárodní ochrany jsou taxativně stanovené v zákoně o azylu, z něhož vyplývá, že mezinárodní ochrana se uděluje ze zcela jiných závažných důvodů, především z důvodů pronásledování či hrozby vážné újmy v zemi původu žadatele.“ (srov. též usnesení ze dne 8. 1. 2009, č. j. 2 Azs 66/2008 - 52, a rozsudek ze dne 21. 5. 2010, č. j. 6 Azs 5/2010 – 57). Uvedené závěry jsou plně aplikovatelné na situaci stěžovatelky, která žádá o mezinárodní ochranu i z důvodu trvalého pobytu jejích dvou dětí na území České republiky. [12] Stěžovatelka rovněž namítla, že se městský soud ve svém odůvodnění nevypořádal s výtkou, že žalovaný v řízení o žádosti mylně a neúplně, resp. zavádějícím způsobem informoval stěžovatelku o možnosti jiného pobytového režimu v ČR. Na straně 7 napadeného rozsudku je uvedeno, že „[p]okud by vytýkaná vada řízení měla spočívat v tom, že správní orgán mylně a neúplně, resp. zavádějícím způsobem informoval žalobkyni o možnosti jiného pobytového režimu v České republice, konstatuje soud, že by se i případná nesprávnost, pokud by k ní v řízení došlo, bezprostředně neodrazila ve vydaném rozhodnutí a na jeho správnost resp. zákonnost by neměla žádný vliv.“ Městský soud se tak zcela zřejmě citovanou námitkou zabýval, její vypořádání lze označit za dostatečné, a rozsudek za přezkoumatelný (srov. rozsudky Nejvyššího správního soudu k přezkoumatelnosti, zejména rozsudky ze dne 4. 12. 2003, č. j. 2 Ads 58/2003 – 75, publ. pod č. 133/2004 Sb. NSS, ze dne 14. 7. 2005, č. j. 2 Afs 24/2005 - 44, publ. pod č. 689/2005 Sb. NSS, ze dne 29. 7. 2004, č. j. 4 As 5/2003 - 52, ze dne 16. 12. 2008, č. j. 1 Ao 3/2008 - 136, publ. pod č. 1795/2009 Sb. NSS). [13] Závěrem stěžovatelka zpochybnila způsob, jakým se žalovaný dle jejího názoru paušálně vypořádává se žádostmi o mezinárodní ochranu podle země původu žadatele, bez ohledu na jejich konkrétní situaci, a neúnosně a proti smyslu zákona přenáší nejen břemeno tvrzení, ale i břemeno důkazní na jejich stranu, ačkoli je jasné, že nemohou dostatečný materiál opatřit, a nemohou tak uspět. K tomu je třeba konstatovat, že se jedná o tvrzení, které nebylo ze strany stěžovatelky nijak podloženo. Nejvyšší správní soud proto pouze dodává, že ministerstvo posuzuje žádosti o azyl jednotlivě a bere v úvahu všechny rozhodné skutečnosti v případě každého individuálního žadatele, přičemž tyto skutečnosti vypořádává ve vztahu ke všem ustanovením zákona o azylu upravujícím možnost a podmínky udělení mezinárodní ochrany. [14] Ustálená a vnitřně jednotná judikatura Nejvyššího správního soudu tak poskytuje dostatečnou odpověď na stížní námitky uvedené v kasační stížnosti a Nejvyšší správní soud neshledal ani žádné další důvody pro přijetí kasační stížnosti k věcnému projednání. Za těchto okolností kasační stížnost svým významem podstatně nepřesahuje vlastní zájmy stěžovatelky. [15] Proto Nejvyšší správní soud shledal kasační stížnost stěžovatelky nepřijatelnou a z tohoto důvodu ji odmítl (§104a odst. 1 s. ř. s.). [16] Výrok o nákladech řízení se opírá o §60 odst. 3 věta první za použití §120 s. ř. s., podle něhož žádný z účastníků nemá právo na náhradu nákladů řízení, byl-li návrh odmítnut. Poučení: Proti tomuto usnesení nejsou opravné prostředky přípustné. V Brně dne 15. prosince 2016 JUDr. Karel Šimka předseda senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:15.12.2016
Číslo jednací:2 Azs 259/2016 - 18
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Usnesení
odmítnuto
Účastníci řízení:Ministerstvo vnitra
Prejudikatura:2 Azs 92/2005 - 58
2 Azs 30/2007
6 Azs 34/2009 - 89
Kategorie rozhodnutí:E
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2016:2.AZS.259.2016:18
Staženo pro jurilogie.cz:10.04.2024