infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUsKratkeRadky-246-001,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 19.08.1997, sp. zn. I. ÚS 37/97 [ nález / GÜTTLER / výz-3 ], paralelní citace: N 99/8 SbNU 393 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:1997:1.US.37.97

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

K nároku na odškodnění obětí nacistické perzekuce

Právní věta Vrchní soud zejména namítl, že Ústavní soud (mimo rámec úvahy, zda byla stěžovateli poskytnuta soudní ochrana) nemůže podrobit rozhodnutí obecného soudu věcnému posouzení a zaujímat stanovisko k tomu, zda právo (podle zákona č. 217/1994 Sb.) mělo nebo nemělo být správním orgánem či soudem přiznáno. Tento názor je však neakceptovatelný. V souzené věci nejde toliko o posouzení otázky (o níž se zmiňuje vrchní soud), zda byl porušen článek 36 odst. 1 Listiny, jehož se ostatně stěžovatel ani výslovně nedovolává. Jedná se o to, zda byl proces jako celek spravedlivý. Je logické, že spravedlivost procesu nespočívá v tom - jak správně uvádí vrchní soud - že by byl obecný soud povinen rozhodnout příznivě pro stěžovatele. Nicméně princip spravedlivého procesu směřuje k tomu, že Ústavní soud je oprávněn a povinen - podle okolností případu - zkoumat na základě ústavní stížnosti i meritum věci (tedy i otázky hmotného práva), neboť je jeho úkolem uvážit, zda též v tomto směru, např. vysloveným právním názorem, neporušil obecný soud základní práva a svobody stěžovatele. To je v souladu i s ustálenou judikaturou Ústavního soudu (viz např. Ústavní soud ČR: Sbírka nálezů a usnesení - svazek 4, vydání 1., Praha, C.H. Beck, 1996, nález č. 58, sp. zn. IV. ÚS 85/95, nález č. 65, sp. zn. IV. ÚS 109/94, tatáž Sbírka nálezů a usnesení - svazek 5, nález č. 23, sp. zn. I. ÚS 198/95). Ostatně obdobně rozhodují i ústavní soudy jiných evropských zemí (např. SRN) a Evropský soud pro lidská práva. Ústavní soud se otázkou interpretace ust. §3 odst. 1 písm. c) a d) zákona č. 217/1994 Sb. zabýval již ve věci sp. zn. Pl. ÚS 23/96, v níž nálezem ze dne 7. 5. 1997 dospěl k závěru, že výklad zákona, o který se opíralo zamítavé rozhodnutí vrchního soudu v související věci, tj. že politický vězeň, který zemřel až po 5. 5. 1945, nemá již postavení československého politického vězně podle ust. §2 odst. 1 bod 5 zákona č. 255/1946 Sb. a nemůže být proto považován za postiženou osobu, není udržitelný. Myšlenku, že by tento status postižený občan právě prodloužením svého věznění za hranici 4. května 1945 ztratil, kvalifikoval Ústavní soud jako absurdní a odporující smyslu zákona č. 217/1994 Sb. Tento názor uplatnil Ústavní soud i ve věci sp. zn. I. ÚS 84/96, která navazuje na věc sp. zn. Pl. ÚS 23/96 téže stěžovatelky, v níž vyhověl ústavní stížnosti podané proti rozsudku Vrchního soudu v Praze ve věci neposkytnutí jednorázové peněžní částky podle §3 odst. 1 písm. c) zákona č. 217/1994 Sb. Ústavní soud nesdílí jednoznačně a kategoricky vyjádřený názor vrchního soudu, že není rozhodující úmrtí postiženého v objektu koncentračního tábora, neboť ust. §3 odst. 1 písm. d) zákona č. 217/1994 Sb. míří na právní poměry, jimiž byl postižený podroben, takže je prý relevantní otázka, zda objekt byl či nebyl pod německou správou. Tento názor však odporuje smyslu zákona č. 217/1994 Sb., kterým má být zmírněno neodčiněné historické bezpráví způsobeného obětem nacistické perzekuce. Zákon - jak již bylo uvedeno - totiž nevymezuje ani pojem koncentračního tábora, ani dobu, po níž koncentrační tábory existovaly. Pod pojmem koncentrační tábor nelze přirozeně rozumět - a v tomto směru lze souhlasit s vrchním soudem - toliko objekt (stavbu) jako takový, ale skutečnou situaci postiženého, který koncentrační tábor prakticky opustit nemohl a zemřel v něm (srov. nález ze dne 2. 7. 1997, sp. zn. IV. ÚS 318/96).

ECLI:CZ:US:1997:1.US.37.97
sp. zn. I. ÚS 37/97 Nález Ústavní soud ČR rozhodl v senátě ve věci stěžovatele Z. V. proti rozsudku Vrchního soudu v Praze ze dne 7. 1. 1997, č.j. 6 A 842/95-17, takto: Rozsudek Vrchního soudu v Praze ze dne 7. 1. 1997, č.j. 6 A 842/95-17, se z r u š u j e . Odůvodnění: Stěžovatel podal ústavní stížnost proti rozsudku Vrchního soudu v Praze ze dne 7. 1. 1997, č.j. 6 A 842/95-17, kterým bylo potvrzeno rozhodnutí České správy sociálního zabezpečení ze dne 24. 10. 1995, č.j. 420 217 089/DO, jímž byla zamítnuta žádost stěžovatele o poskytnutí jednorázové peněžní částky podle zákona č. 217/1994 Sb., o poskytnutí jednorázové peněžní částky některým obětem nacistické perzekuce, neboť postižený J. V. (otec stěžovatele), nezemřel v rozhodném období od 15. 3. 1939 do 5. 5. 1945, ale až dne 12. 5. 1945. Vrchní soud z předloženého správního spisu zjistil, že podle potvrzení ministerstva národní obrany ze dne 3. 2. 1948, č.j. 82392/1947, byl J. V. účastníkem národního boje za osvobození a započítává se mu doba od 2. 4. 1943 do 5. 5. 1945 jako československému politickému vězni. Dále bylo prokázáno z opisu úmrtního listu vystaveného Zemskou duchovní správou katolickou - Praha, že J. V. zemřel 12. 5. 1945 v evakuačním americkém hospitále č. 127 v koncentračním táboře Dachau, Bavorsko, Německo. Stěžovatel, který se narodil dne 17. 2. 1942, je sirotkem po postiženém J. V., takže jím uplatňovaný nárok na poskytnutí jednorázové peněžní částky je nárokem podle ustanovení §3 odst. 1 písm. d) zákona č. 217/1994 Sb. Vrchní soud dovodil, že rozhodující pro vznik nároku je, zda postižený občan zemřel za okolností stanovených v ustanovení §3 odst. 1 písm. d) zákona č. 217/1994 Sb., tedy ve vyšetřovací vazbě, vězení, koncentračním a internačním táboře nebo byl násilně usmrcen v souvislosti se zatýkáním. Vrchní soud však usoudil, že podmínky vzniku nároku nejsou splněny, pokud k úmrtí postiženého došlo - byť v přímé souvislosti s vězněním a předchozí nacistickou perzekucí - "... v době, kdy postižený občan již nebyl vězněm nacistického vězení, a to proto, že v té době již vězení nebylo pod nacistickou správou (bylo osvobozeno, nebylo nadále vězením ani koncentračním táborem). Postižený sice zemřel v objektu bývalého koncentračního tábora Dachau, ale až po osvobození, v nemocnici zřízené okupačním spojeneckým vojskem". Soud sice neměl pochybnosti o tom, že k úmrtí otce stěžovatele došlo v přímé a příčinné souvislosti s útrapami, kterým byl vystaven po dobu omezení osobní svobody v koncentračních táborech, ale zákonodárcovo striktní vymezení podmínky vzniku nároku a absence jakéhokoli zmírňovacího práva neumožňuje soudu (ani správnímu orgánu) nárok přiznat, aniž by tím sám zákon porušil. Stěžovatel v ústavní stížnosti uvedený názor Vrchního soudu v Praze napadl. Prohlásil, že jeho otec zemřel v koncentračním táboře právě následkem dlouhodobého věznění a nemůže za to, že se tak stalo v době, kdy nacisté již tento tábor neovládali. Proto měl vrchní soud zvolit "vhodnější náhled" na danou problematiku a v rámci výkladu ust. §3 odst. 1 písm. d) zákona č. 217/1994 Sb. uznat důvodnost nároku stěžovatele s přihlédnutím k okolnostem případu a se zřetelem na morální aspekt věci. Tomuto názoru nepochybně koresponduje i smysl a účel zákona č. 217/1994 Sb. vyjádřený v jeho preambuli. Rozhodnutím vrchního soudu bylo tak porušeno základní právo stěžovatele na soudní a jinou právní ochranu ve smyslu článku 36 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina"), neboť se mu u nároků zakotvených v zákoně č. 217/1994 Sb. nedostalo práva na řádnou soudní ochranu. Stěžovatel proto navrhl, aby bylo napadené rozhodnutí vrchního soudu zrušeno, a prohlásil, že souhlasí s tím, aby bylo od ústního jednání upuštěno. Soudce zpravodaj nejdříve přezkoumal ústavní stížnost po stránce formální (§72 odst. 2, §43 odst. 1 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu). Z hlediska dodržení zákonné lhůty k podání ústavní stížnosti zjistil, že napadený rozsudek Vrchního soudu v Praze nabyl právní moci dne 27. 1. 1997. Ústavní stížnost došla Ústavnímu soudu dne 3. 2. 1997 a byla podána k poštovní přepravě dne 31. 1. 1997, takže lhůta ve smyslu ust. §72 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb. k podání ústavní stížnosti je zachována. Ani jiné formální nedostatky předložené ústavní stížnosti nebyly zjištěny. K ústavní stížnosti se vyjádřil účastník řízení a vedlejší účastník řízení. Vrchní soud v Praze jako účastník řízení uvedl, že napadeným rozhodnutím nemohlo dojít k porušení práva stěžovatele vyplývajícího z článku 36 odst. 2 Listiny, neboť soud se po podání opravného prostředku stěžovatelem věcí zabýval, byť výsledek nebyl pro stěžovatele příznivý. Vrchní soud dodal, že Ústavní soud (mimo rámec úvahy, zda byla stěžovateli poskytnuta soudní ochrana) nemůže podrobit rozhodnutí obecného soudu věcnému posouzení a zaujímat stanovisko k tomu, zda právo (podle zákona č. 217/1994 Sb.) mělo nebo nemělo být správním orgánem či soudem přiznáno. Proto navrhl, aby soudce zpravodaj podle ust. §43 odst. 1 písm. c) zákona o Ústavním soudu ústavní stížnost odmítl. K podstatě věci vrchní soud poukázal na právní názor, který je zřejmý z odůvodnění napadeného rozsudku. Vrchní soud dovodil, že výklad ust. §3 odst. 1 písm. d) zákona č. 217/1994 Sb., jehož se domáhá stěžovatel, by při své aplikaci na konkrétní případy způsobil jen další tvrdosti a nerovnosti nad rámec těch, které již založil zákon. Pokud by se totiž vyšlo z toho, že za koncentrační tábor je nutno považovat také stavební objekty po jeho osvobození, bylo by sice právo přiznáno těm, kteří zemřeli po osvobození v objektu bývalého tábora, ale již nikoli těm, kteří v tentýž den nebo i dříve zemřeli v městských nemocnicích nebo v polních nemocnicích, kam byli pro onemocnění převezeni. Stejně tak by neměli nárok na odškodnění pozůstalí po osobách, které byly vzaty jako rukojmí především útvary SS ve dnech 5. - 8. května 1945 a bez soudu postříleny na jejich ústupu atp. Rovněž výklad pojmu "koncentrační tábor" v tom smyslu, že jím je také stavební objekt, který "k těmto účelům" v nedávné minulosti sloužil, nemůže obstát. Napadené ustanovení míří na právní poměry, jimž byl postižený podroben, a nelze je vyložit tak, že se tu má na mysli "stavba". V právním textu (na rozdíl od běžné mluvy, kdy se např. o "soudu" hovoří jako o státním orgánu nebo o budově, ve které tento orgán sídlí) se má - až na ojedinělé a explicitně zmiňované výjimky - vždy na mysli orgán (instituce, právnická osoba), nikoli stavba či objekt, ve kterém sídlí nebo v minulosti sídlil. Vrchní soud v Praze souhlasil s upuštěním od ústního jednání ve smyslu ust. §44 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb. (č.l. 16). Česká správa sociálního zabezpečení v Praze jako vedlejší účastník řízení uvedla, že posouzení, zda postižený občan zemřel v zařízení, které mělo v době jeho úmrtí charakter internačního nebo koncentračního tábora v intencích ust. §3 odst. 1 písm. d) zákona č. 217/1994 Sb., tento předpis nepodává. V této souvislosti se zabývala i otázkou, zda by tento pojem nebylo možné interpretovat extenzivně tak, aby dobrodiní právní normy dopadlo i na osoby, které v období osvobození koncentračního tábora již umíraly, avšak k úmrtí došlo v době, kdy již koncentrační tábor nebyl ovládán nacistickou mocí. Nicméně vedlejší účastník dospěl k názoru, že koncentračními nebo internačními tábory byla tato zařízení toliko do té doby, dokud v nich byla schopna nacistická administrativa uplatňovat faktickou moc. Vedlejší účastník je proto toho názoru, že způsob, jakým interpretoval a aplikoval objektivní právo, není v rozporu s ústavním pořádkem České republiky. Vedlejší účastník vyslovil souhlas s upuštěním od ústního jednání ve smyslu ust. §44 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb. Soudce zpravodaj se - kromě ověřování formálních podmínek ústavní stížnosti - v prvé řadě zabýval návrhem účastníka (Vrchního soudu v Praze) na odmítnutí ústavní stížnosti pro zjevnou neopodstatněnost [§43 odst. 1 písm. c) zákona č. 182/1993 Sb.]. V tomto směru vrchní soud - jak je již uvedeno na jiném místě - zejména namítl, že Ústavní soud (mimo rámec úvahy, zda byla stěžovateli poskytnuta soudní ochrana) nemůže podrobit rozhodnutí obecného soudu věcnému posouzení a zaujímat stanovisko k tomu, zda právo (podle zákona č. 217/1994 Sb.) mělo nebo nemělo být správním orgánem či soudem přiznáno. Tento názor je však neakceptovatelný. V souzené věci nejde toliko o posouzení otázky (o níž se zmiňuje vrchní soud), zda byl porušen článek 36 odst. 1 Listiny, jehož se ostatně stěžovatel ani výslovně nedovolává. Jedná se o to, zda byl proces jako celek spravedlivý. Je logické, že spravedlivost procesu nespočívá v tom - jak správně uvádí vrchní soud - že by byl obecný soud povinen rozhodnout příznivě pro stěžovatele. Nicméně princip spravedlivého procesu směřuje k tomu, že Ústavní soud je oprávněn a povinen - podle okolností případu - zkoumat na základě ústavní stížnosti i meritum věci (tedy i otázky hmotného práva), neboť je jeho úkolem uvážit, zda též v tomto směru, např. vysloveným právním názorem, neporušil obecný soud základní práva a svobody stěžovatele. To je v souladu i s ustálenou judikaturou Ústavního soudu (viz např. Ústavní soud ČR: Sbírka nálezů a usnesení - svazek 4, vydání 1., Praha, C.H. Beck, 1996, nález č. 58, sp. zn. IV. ÚS 85/95, nález č. 65, sp. zn. IV. ÚS 109/94, tatáž Sbírka nálezů a usnesení - svazek 5, nález č. 23, sp. zn. I. ÚS 198/95). Ostatně obdobně rozhodují i ústavní soudy evropských zemí (např. SRN) a Evropský soud pro lidská práva. Proto soudce zpravodaj důvody odmítnutí ústavní stížnosti pro zjevnou neopodstatněnost (ani jiné důvody odmítnutí ústavní stížnosti) neshledal a případ připravil k projednání věci samé v senátě (§42 odst. 1 cit. zákona). Ústavní soud se souhlasem účastníků od ústního jednání upustil, neboť od tohoto jednání nelze očekávat další objasnění věci (§44 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb.). Ústavní soud po projednání věci dospěl k závěru, že ústavní stížnost je důvodná. Ústavní soud se otázkou interpretace ust. §3 odst. 1 písm. c) a d) zákona č. 217/1994 Sb. zabýval již ve věci sp. zn. Pl. ÚS 23/96, v níž nálezem ze dne 7. 5. 1997 dospěl k závěru, že výklad zákona, o který se opíralo zamítavé rozhodnutí vrchního soudu v související věci, tj. že politický vězeň, který zemřel až po 5. 5. 1945, nemá již postavení československého politického vězně podle ust. §2 odst. 1 bod 5 zákona č. 255/1946 Sb. a nemůže být proto považován za postiženou osobu, není udržitelný. Myšlenku, že by tento status postižený občan právě prodloužením svého věznění za hranici 4. května 1945 ztratil, kvalifikoval Ústavní soud jako absurdní a odporující smyslu zákona č. 217/1994 Sb. Tento názor uplatnil Ústavní soud i ve věci sp. zn. I. ÚS 84/96, která navazuje na věc sp. zn. Pl. ÚS 23/96 téže stěžovatelky, v níž vyhověl ústavní stížnosti podané proti rozsudku Vrchního soudu v Praze ve věci neposkytnutí jednorázové peněžní částky podle §3 odst. 1 písm. c) zákona č. 217/1994 Sb. Skutkově - jak je patrno z cit. nálezu sp. zn. Pl. ÚS 23/96 - jde o případ srovnatelný se souzenou věcí, neboť ve zmíněném případě politický vězeň zemřel dne 8. 5. 1945 buď v koncentračním táboře Flossenburg anebo v důsledku evakuace při pochodu smrti v obci Eggenfelden, kde je též zapsán v registru zemřelých osob. Stejně rozhodoval Ústavní soud ve věci sp. zn. IV. ÚS 318/96, kdy politický vězeň zemřel dne 18. 5. 1945 v koncentračním táboře Dachau na nemocničním bloku. V návaznosti na uvedené nálezy Ústavního soudu pokládá Ústavní soud nárok stěžovatele podle ust. 3 odst. 1 písm. d) zákona č. 217/1994 Sb. z ústavněprávního hlediska za nepochybný. Citovaný zákon nestanoví ani pojem koncentračního tábora, ani nevymezuje dobu existence koncentračních táborů. Pro úplnost lze dodat, že termín 4. 5. 1945, zakotvený v jiném zákoně (č. 255/1946 Sb.), týkající se vymezení odlišných skutečností (definujících pojem čs. politického vězně), nelze pokládat za časovou hranici z hlediska předpokladu nároku podle §3 odst. 1 písm. c, d) cit. zákona. To by ve svých důsledcích - zcela absurdně - znamenalo, že vězni, kteří zemřeli v nezlikvidovaném koncentračním táboře po uvedeném datu, v koncentračním táboře fakticky nezemřeli. Je pravda, že podle názoru vrchního soudu (vyjádřeného v napadeném rozsudku) z žádného ustanovení zákona č. 255/1946 Sb. nelze dovodit, že osobní status politického vězně zanikl po datu 4. 5. 1945, a rovněž z ustanovení zákona č. 217/1994 Sb. (ve znění zákona č. 77/1995 Sb.) nelze usuzovat, že postižený občan musel zemřít do 4. resp. 5. května 1945, aby jeho pozůstalým vznikl nárok na odškodnění. Za rozhodující pro vznik nároku považoval vrchní soud skutečnost, zda postižený občan zemřel za okolností stanovených v ust. §3 odst. 1 písm. d) cit. zákona, tedy ve vyšetřovací vazbě, vězení, koncentračním a internačním táboře nebo byl násilně usmrcen v souvislosti se zatýkáním. Na to však vrchní soud odpověděl záporně, neboť podle jeho názoru postižený nezemřel v koncentračním táboře, neboť ten byl v době jeho úmrtí již osvobozen. Ústavní soud nesdílí jednoznačně a kategoricky vyjádřený názor vrchního soudu, že není rozhodující úmrtí postiženého v objektu koncentračního tábora, neboť ust. §3 odst. 1 písm. d) zákona č. 217/1994 Sb. míří na právní poměry, jimiž byl postižený podroben, takže je prý relevantní otázka, zda objekt byl či nebyl pod německou správou. Tento názor však odporuje smyslu zákona č. 217/1994 Sb., kterým má být zmírněno neodčiněné historické bezpráví způsobeného obětem nacistické perzekuce. Zákon - jak již bylo uvedeno - totiž nevymezuje ani pojem koncentračního tábora, ani dobu, po níž koncentrační tábory existovaly. Pod pojmem koncentrační tábor nelze přirozeně rozumět - a v tomto směru lze souhlasit s vrchním soudem - toliko objekt (stavbu) jako takový, ale skutečnou situaci postiženého, který koncentrační tábor prakticky opustit nemohl a zemřel v něm (srov. nález ze dne 2. 7. 1997, sp. zn. IV. ÚS 318/96). Stanoviskem vrchního soudu, že by výklad odlišný od jeho právního názoru vedl ke zvýhodnění těch postižených, kteří zemřeli po osvobození v objektu bývalého tábora, oproti těm, kteří zemřeli např. až v městských nebo polních nemocnicích, se Ústavní soud nezabýval, neboť tato otázka není předmětem řízení v souzené věci, jež se týká problematiky jiné. Rozhodnutí České správy sociálního zabezpečení i rozsudek Vrchního soudu v Praze se tedy opírají o interpretaci neodpovídající smyslu zákona č. 217/1994 Sb. Tím došlo k porušení základního práva stěžovatele podle čl. 95 odst. 1 Ústavy a čl. 36 odst. 1 Listiny, neboť mu nebyla poskytnuta soudní ochrana proti rozhodnutí, které nemělo zákonné opodstatnění. Proto Ústavní soud ústavní stížnosti zcela vyhověl a napadený rozsudek vrchního soudu zrušil. Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat. V Brně dne 19. srpna 1997

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:1997:1.US.37.97
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka I. ÚS 37/97
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 99/8 SbNU 393
Populární název K nároku na odškodnění obětí nacistické perzekuce
Datum rozhodnutí 19. 8. 1997
Datum vyhlášení  
Datum podání 3. 2. 1997
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 3
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Güttler Vojen
Napadený akt rozhodnutí soudu
rozhodnutí správní
Typ výroku vyhověno
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 1/1993 Sb., čl. 95 odst.1
  • 2/1993 Sb., čl. 36 odst.1
Ostatní dotčené předpisy
  • 217/1994 Sb., §3 odst.1 písm.d, §3 odst.1 písm.c
  • 255/1946 Sb., §2 odst.1
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení právo na soudní a jinou právní ochranu
Věcný rejstřík odškodnění
interpretace
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka vychází z nálezů: sp.zn. Pl. ÚS 23/96, IV. ÚS 318/96
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=1-37-97
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 29499
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-30