infUsVec2,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 19.02.2009, sp. zn. III. ÚS 2277/08 [ usnesení / KŮRKA / výz-4 ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2009:3.US.2277.08.1

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)
ECLI:CZ:US:2009:3.US.2277.08.1
sp. zn. III. ÚS 2277/08 Usnesení Ústavní soud rozhodl v senátu složeném z předsedy Jana Musila a soudců Vladimíra Kůrky (soudce zpravodaje) a Jiřího Muchy ve věci ústavní stížnosti stěžovatelky DRIGA s. r. o., se sídlem v Praze 5, U Národní Galerie 478, zastoupené JUDr. Vladimírem Škrétou, advokátem se sídlem v Liberci, U Soudu 363/10, směřující proti rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 29. 5. 2008, č. j. 6 Ads 77/2006-81, takto: Ústavní stížnost se odmítá. Odůvodnění: V ústavní stížnosti, vycházející z ustanovení §72 a násl. zákona č. 182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákona o Ústavním soudu"), stěžovatelka navrhla, aby pro porušení čl. 36 odst. 1, 2, 3 a čl. 37 odst. 2 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listiny") Ústavní soud zrušil v záhlaví označené rozhodnutí Nejvyššího správního soudu, vydané v řízení o žalobě proti rozhodnutí správního orgánu. Z vyžádaného spisu Městského soudu v Praze sp. zn. 12 Cad 1/2004 se podává následující. Rozhodnutím Městské správy sociálního zabezpečení (dálen jen "žalovaná") ze dne 25. 11. 2003, č. j. 332-6003-730-30.10.2003-Ně, byl zamítnut návrh stěžovatelky na obnovu řízení ukončeného rozhodnutím žalované ze dne 27. 8. 2003, č. j. 332-6003-592/18.8.2003/Kom. Žalobu stěžovatelky podanou proti tomuto rozhodnutí Městský soud v Praze rozsudkem ze dne 30. 11. 2005, č. j. 12 Cad 1/2004-50, zamítl; podle jeho názoru zákonem stanovené důvody obnovy řízení stěžovatelka nedoložila. Ke kasační stížnosti stěžovatelky Nejvyšší správní soud napadeným rozhodnutím rozsudek městského soudu zrušil a současně vyslovil, že se žaloba stěžovatelky odmítá. V odůvodnění uvedl, že v řízení před správním orgánem byla stěžovatelka zastoupena daňovou poradkyní Ing. J. R., a pakliže byl platební výměr č. 3/367/03/B správního orgánu prvního stupně ze dne 21. 5. 2003, jímž byl stěžovatelce vyměřen nedoplatek na pojistném a odpovídající penále, doručen pouze stěžovatelce a nikoliv její zástupkyni, nebyly splněny podmínky řádného doručení, a rozhodnutí (platební výměr) dosud nenabylo právní moci. Nedostatek pravomocného rozhodnutí (srov. §62 odst. 1 správního řádu) pak překážel tomu, aby se žalovaná mohla návrhem stěžovatelky na obnovu řízení věcně zabývat. Žalobu stěžovatelky tedy měl soud odmítnout pro předčasnost, neboť lhůta k jejímu podání (§72 odst. 1 s. ř. s.) dosud nezačala běžet. Podle §110 odst. 1 s. ř. s. tak učinil sám kasační soud, poté, co z uvedených důvodů napadené rozhodnutí městského soudu zrušil. Stěžovatelka považuje za správný závěr, že platební výměr č. 3/367/03/B ze dne 21. 5. 2003 nenabyl právní moci; nesouhlasí však s tím, že kasační soud žalobu pro předčasnost odmítl a žalobou napadené rozhodnutí nezrušil, neboť závěr o předčasnosti žaloby je podle ní možný jen tehdy, nebylo-li žalobou napadené rozhodnutí dosud doručeno. O takovou situaci však v případě jí napadeného rozhodnutí o zamítnutí návrhu na obnovu nejde, neboť posléze řádně doručeno bylo. Svým rozhodnutím Nejvyšší správní soud tak "chybně připustil", aby dál zůstalo v platnosti rozhodnutí žalované, jehož výrok je založen na nepravdivém odůvodnění, a to zejména ke sporné otázce doručení a nabytí právní moci rozhodného platebního výměru č. 3/367/03/B, a na něj navazujícího rozhodnutí o odvolání. Ústavní soud je podle čl. 83 Ústavy soudním orgánem ochrany ústavnosti a tuto svoji pravomoc vykonává mimo jiné tím, že podle jejího čl. 87 odst. 1 písm. d) rozhoduje o ústavní stížnosti proti pravomocnému rozhodnutí a jinému zásahu orgánů veřejné moci do ústavně zaručených základních práv a svobod [srov. též §72 odst. 1 písm. a) zákona o Ústavním soudu]. Jestliže ústavní stížnost směřuje proti rozhodnutí vydanému v soudním řízení, není samo o sobě významné, je-li namítána jeho věcná nesprávnost; Ústavní soud není součástí soustavy obecných soudů a není ani povolán k instančnímu přezkumu jejich rozhodnutí. Jeho pravomoc je založena výlučně k přezkumu z hlediska dodržení ústavněprávních principů, tj. zda v řízení (rozhodnutím v něm vydaným) nebyly dotčeny předpisy ústavního pořádku chráněná práva nebo svobody jeho účastníka, zda řízení bylo vedeno v souladu s ústavními principy, a zda je lze jako celek pokládat za spravedlivé. Ústavněprávním požadavkem též je, aby soudy vydaná rozhodnutí byla řádně, srozumitelně a logicky odůvodněna. Jinak interpretace podústavního práva je svěřena soudů obecným a k případnému sjednocování jejich rozhodování je (zde) povolán Nejvyšší správní soud. V dané věci, vzhledem k obsahu ústavní stížnosti a napadenému rozhodnutí, jde především o to, zda Nejvyšším správním soudem zvolený postup podle §110 odst. 1 s. ř. s. nezakládá nepřijatelné ústavněprávní konsekvence, tj. zda nepředstavuje nepřípustný zásah do právního postavení stěžovatelky v té rovině, jíž je poskytována ochrana ústavněprávními předpisy, zejména pak těmi, na které se stěžovatelka výslovně odvolala. Deficit spravedlivého procesu ve smyslu čl. 36 odst. 1 Listiny (jež stěžovatelka v ústavní stížností namítá) se pak v rovině právního posouzení věci nemůže projevit jinak než poměřením, zda soudy podaný výklad rozhodných právních norem je předvídatelný a rozumný, koresponduje-li fixovaným závěrům soudní praxe, není-li naopak výrazem interpretační svévole (libovůle), jemuž chybí smysluplné odůvodnění, případně zda nevybočuje z mezí všeobecně (konsensuálně) akceptovaného chápání dotčených právních institutů. Ústavněprávním požadavkem též je, aby soudy vydaná rozhodnutí byla řádně, srozumitelně a logicky odůvodněna (§157 odst. 2 o.s.ř.). Nic z řečeného stěžovatelka kasačnímu soudu nevytýká, což implikuje hodnocení její ústavní stížnosti jako zjevně neopodstatněné (§43 odst. 2 písm. a) zákona o Ústavním soudu). Ve vztahu k rozhodné námitce stěžovatelky, že kasační soud měl namísto odmítnutí žaloby zrušit napadené rozhodnutí žalované o zamítnutí návrhu na obnovu řízení, je třeba v první řadě zdůraznit, že ústavněprávní relevanci nemá každá dílčí jednotlivost soudního procesu. Konkrétní vada či nesprávnost, byť by byla dána, musí být posouzena - kromě reálného vlivu na výsledek sporu - právě z hlediska ústavněprávního rozměru, a zejména musí být hodnoceno, zda soudní řízení bylo či nikoli "spravedlivé jako celek", tj. v celkovém vyznění z pohledu jeho předmětu. Ne vždy existence určitého nedostatku "musí vést ke kasaci ústavní stížností napadeného rozhodnutí, nedosahuje-li, nahlíženo v kontextu celého procesu, ústavněprávní roviny" (srov. kupříkladu rozhodnutí Ústavního soudu sp. zn. IV. ÚS 583/99, IV. ÚS 259/2000, III. ÚS 639/02, III. ÚS 474/04, IV. ÚS 679/05, III.ÚS 9/06, III.ÚS 249/06). Dále platí, že ústavněprávní přezkum je přezkumem ovládaným principem subsidiarity, jenž se neidentifikuje jen požadavkem vyčerpat všechny (opravné) procesní prostředky, jež zákon k ochraně stěžovatelova práva poskytuje ve formálním smyslu (§75 odst. 1 zákona o Ústavním soudu), nýbrž též ve smyslu materiálním; ústavní stížnost není pak opodstatněna tehdy, jsou-li k dispozici jiné (než opravné) procesní prostředky, jež jsou způsobilé ochranu práva stěžovatele zajistit rovněž, případně namísto těch, jež dosud stěžovatel zvolil. I kdyby přicházel v úvahu procesní postup, jehož se dožaduje stěžovatelka, je z tohoto hlediska především rozhodné, že za situace, kdy rozhodnutí o uložení povinnosti k peněžitému plnění nebylo stěžovatelce řádně doručeno, platí, že poté, co je taková procesní vada odstraněna, je k dispozici řádný opravný prostředek (odvolání), způsobilý proti takovému rozhodnutí brojit. Ani skutečnost, že zde "zůstalo nedotčené" rozhodnutí o návrhu stěžovatelky na obnovu řízení, tak nejenže není na překážku tomu, aby se stěžovatelka mohla i nadále řádně domáhat svých práv v dosud neukončeném správním (posléze soudním) řízení, nýbrž - právě pro "předčasnost" původního návrhu - není procesně vyloučeno ani případné opětovně zahájené řízení o obnově k návrhu posléze "včasnému" (bude-li takový postup poté přicházet v úvahu). S ústavní stížností spojila stěžovatelka i návrh na zrušení ustanovení §106 odst. 2 věty první s. ř. s. Z jejího podání je však zjevné, že svůj návrh odvozuje z výsledku řízení v jiné její právní věci (byť i zde bylo z obdobného důvodu rozhodnuto o odmítnutí podané žaloby pro předčasnost), proti němuž však nyní projednávaná ústavní stížnost nesměřuje a uplatněním napadeného ustanovení zákona tak nenastala skutečnost, která je (nyní) předmětem ústavní stížnosti (§74 zákona o Ústavním soudu). Z tohoto pohledu, jakož i v této části ústavní stížnosti, tak jde o návrh, jenž podle §43 odst.1 písm. e) zákona o Ústavním soudu není přípustný. Ústavní soud tedy, na základě shrnutí řečeného, posoudil ústavní stížnost zčásti jako nepřípustnou a zčásti jako zjevně neopodstatněnou, a jako takovou ji usnesením mimo ústní jednání odmítl [§43 odst. 1 písm. e), odst. 2 písm. a) zákona o Ústavním soudu]. Poučení: Proti usnesení Ústavního soudu není odvolání přípustné. V Brně dne 19. února 2009 Jan Musil předseda senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:2009:3.US.2277.08.1
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka III. ÚS 2277/08
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení)  
Populární název  
Datum rozhodnutí 19. 2. 2009
Datum vyhlášení  
Datum podání 9. 9. 2008
Datum zpřístupnění 3. 3. 2009
Forma rozhodnutí Usnesení
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 4
Navrhovatel STĚŽOVATEL - PO
Dotčený orgán SOUD - NSS
Soudce zpravodaj Kůrka Vladimír
Napadený akt rozhodnutí soudu
zákon; 150/2002 Sb.; soudní řád správní; §106/2 věta první
Typ výroku odmítnuto pro nepřípustnost
odmítnuto pro zjevnou neopodstatněnost
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 2/1993 Sb., čl. 36 odst.1
Ostatní dotčené předpisy
  • 150/2002 Sb., §106 odst.2, §110 odst.1, §62 odst.1, §72 odst.1
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení právo na soudní a jinou právní ochranu /právo na přístup k soudu a jeho ochranu, zákaz odepření spravedlnosti
Věcný rejstřík správní soudnictví
správní řízení
obnova řízení
pojistné na sociální zabezpečení
platební výměr
doručování
daňový poradce
zastoupení
právní moc
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=3-2277-08_1
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 61380
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-07