infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUsKratkeRadky-190-002,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 11.04.2000, sp. zn. III. ÚS 276/98 [ nález / ŠEVČÍK / výz-3 ], paralelní citace: N 55/18 SbNU 29 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2000:3.US.276.98

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

Rozhodování soudu bez jednání podle §250f občanského soudního řádu, ve znění před novelou

Právní věta Ústavně zaručené právo na soudní ochranu vtělené při ochraně práva do stanoveného postupu vymezeného podle povahy věci tím kterým procesním řádem, svou povahou i významem, jako základní předpoklad spravedlivého procesu, přestavuje - jak ostatně Ústavní soud již dříve a opakovaně vyložil - základní podmínku zákonného a ústavně souladného rozhodnutí; proto také stojí a musí stát pod důslednou ochranou Ústavního soudu, a jako takové představuje jednu z podmínek možné ingerence Ústavního soudu do rozhodovací činnosti a jurisdikce obecných soudů.

ECLI:CZ:US:2000:3.US.276.98
sp. zn. III. ÚS 276/98 Nález Ústavní soud rozhodl dne 11. 4. 2000 v ústním jednání a v senátě ve věci stěžovatelky A. P, za účasti vedlejších účastník L. ČR, s. p., a Tělocvičné jednoty Sokol Z., proti rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 30. dubna 1997, sp. zn. 28 Ca 387/96, týkající se restituce, takto: Rozsudek Městského soudu v Praze ze dne 30. dubna 1997, sp. zn. 28 Ca 387/96, se zrušuje. Odůvodnění: Ústavní stížností, podanou podle doložky právní moci vyznačené na ústavní stížnosti napadeném rozhodnutí opožděně (§72 odst. 2 zák. č. 182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů, dále jen zákona) a co do formálních náležitostí ve shodě se zákonem [§30 odst. 1, §34, §72 odst. 1 písm. a), odst. 4 zákona], napadla stěžovatelka pravomocný rozsudek Městského soudu v Praze ze dne 30. dubna 1997 (28 Ca 387/96-32), jímž bylo potvrzeno rozhodnutí Okresního úřadu v L., okresního pozemkového úřadu ze dne 6. 9. 1996 (1526/96-R/4668/93/Ver); tímto rozhodnutím bylo vysloveno (§9 odst. 4 zák. č. 229/91 Sb.), že stěžovatelka (v řízení před pozemkovým úřadem žadatelka), není vlastnicí nemovitostí v rozhodnutí blíže označených a popsaných. Stěžovatelka tvrdila, že napadeným rozhodnutím byla porušena její ústavně zaručená práva, mimo jiné též čl. 36 odst. 1 Listiny základních práva a svobod, čl. 14 Mezinárodního paktu o občanských a politických právech a čl. 6 Evropské úmluvy o lidských právech; podle odůvodnění ústavní stížnosti stalo se tak tím, že Městský soud v Praze rozhodující o jejím opravném prostředku proti rozhodnutí správního orgánu v režimu správního soudnictví, rozhodl bez nařízení jednání (§250f o. s. ř., ve znění před novelou), a tak jí odepřel "dostatečné a faktické přezkoumání pro vrácení předmětných nemovitostí podle zákona č. 243/1992 Sb.". Protože stěžovatelka tvrdila, že k opožděnému podání ústavní stížnosti došlo zaviněním obecného soudu, bylo třeba především uvážit, zda takto: podanou ústavní stížnost lze vůbec meritorně projednat. V souvislosti s posléze naznačenou otázkou si Ústavní soud stran okolností, za nichž na napadeném rozhodnutí došlo k vyznačení právní moci, vyžádal stanovisko obecného soudu; vedoucí kanceláře obecného soudu Ústavnímu soudu sdělila, že příslušnou doložku na rozhodnutí vyznačila podle pokynu předsedkyně senátu (§18 instrukce Ministerstva spravedlnosti z 30. srpna 1993, čj. 1068/93-00, §23 vyhlášky č. 37/1992 Sb. o jednacím řádu pro obecné a krajské soudy), předsedkyně senátu poukázala na to, že "doručování rozsudků (sc. v této věci) bylo obtížné z důvodů zjišťování změn sídla či právních nástupců četných osob, které v řízení vystupovaly jako účastníci řízení, což mohlo vést k tomu, že právní moc rozsudku byla vyznačena zpětně poté, co soud obdržel údaje stvrzující správnost doručení na určitou adresu účastníka řízení" (č. l. 60 spisu Ústavního soudu). Jiné důvody či okolnosti, pro které došlo k opožděnému vyznačení právní moci se Ústavnímu soudu zjistit nepodařilo, a protože z fotokopie úředního záznamu kanceláře obecného soudu ze dne 28. dubna 1998 předloženého zástupcem stěžovatelky je patrno, že k témuž datu na rozhodnutí ve věci 28 Ca 387/96 "zatím nebylo možno vyznačit právní moc, protože nedošly všechny doručenky" (č. l. 60 a 61 spisu Ústavního soudu), Ústavní soud s přihlédnutím k mimořádnosti takto vzniklé procesní situace, na níž nelze stěžovatelce (jejímu právnímu zástupci) přičítat vlastní podíl (k tomu srov. kopii zápisu na č. l. 111 až 124 spisu Ústavního soudu), posoudil takto podanou ústavní stížnost jakoby podanou včas a neshledav jiné důvody pro její odmítnutí (§42, §43 zákona), přistoupil k jejímu projednání, v němž vycházel ze skutečností, jak následně budou rozvedeny. Proti rozhodnutí správního orgánu (viz vpředu), jehož skutková zjištění a především právní závěry nepokládala za správné a odpovídající stavu věci, podala stěžovatelka k Městskému soudu v Praze opravný prostředek (§244 odst. 1 o. s. ř.); správní orgán totiž své (zamítavé) rozhodnutí odůvodnil tím, že posuzované nemovitosti přešly z vlastnictví dr. Adolfa Schwarzenberga do vlastnictví státu podle zákona č. 143/1947 Sb. dnem účinnosti zákona, tj. dnem 13. 8. 1947, a protože k takové změně vlastnictví nebyla nutná intabulace, došlo k přechodu vlastnictví před rozhodným obdobím (zák. č. 229/1991 Sb., tj. před 25. 2. 1948). Správní orgán posléze přiměřeným způsobem odůvodnil, proč posuzované nemovitosti nelze vrátit ani postupem dle zák. č. 243/1992 Sb. a s ohledem na závěr, k němuž dospěl, totiž že je nelze vydat podle žádného z restitučních zákonů, nezabýval se již zkoumáním toho, zda jsou na straně stěžovatelky jako osoby oprávněné splněny ostatní zákonné podmínky. Městský soud v Praze s odkazem na ustanovení §250f o. s. ř. (ve znění před novelou) bez nařízení jednání, napadené rozhodnutí pozemkového úřadu potvrdil a své rozhodnutí co do procesního postupu odůvodnil tím, že právní otázka přechodu vlastnictví dle zákona č. 143/1947 Sb., jako restitučního titulu k vydání majetku, byla již několikrát řešena i v jiných rozhodnutích Městského soudu v Praze, a že k ní zaujal shodné stanovisko i Ústavní soud (v nálezu sp. zn. IV. ÚS 129/94), a proto věc bylo možno posoudit jako jednoduchý případ ve smyslu již dříve označeného ustanovení občanského soudního řádu. V ústavní stížnosti, stejně jako v opravném prostředku proti rozhodnutí správního orgánu, stěžovatelka - stručně shrnuto - poukazuje na nesprávnou aplikaci zák. č. 143/1947 Sb., zejména ve vztahu k okamžiku přechodu vlastnictví k posuzovaným nemovitostem na stát, se závěry jak správního orgánu, tak obecného soudu vede rozsáhlou polemiku, v níž napadené rozhodnutí označuje za rozhodnutí protiústavní, neboť je založeno na aplikaci zák. č. 143/1947 Sb., který by měl být jako protiústavní "akt svévole vztahující se na individuální případ" zrušen. Předsedkyně senátu 28 Ca Městského soudu v Praze, z něhož napadené rozhodnutí vzešlo (§30 odst. 3 zákona), ve svém vyjádření (č. l. 54 a 55 spisu Ústavního soudu) uvedla, že námitku směřující proti postupu soudu dle §250f o. s. ř. nepovažuje za důvodnou, neboť s ohledem na předchozí rozhodnutí Městského soudu v Praze a Ústavního soudu, v nichž bylo zaujato k otázce způsobů odnětí schwarzenbergského majetku ze zákona č. 143/1947 Sb. shodné stanovisko, nebyla přítomnost stěžovatelky před obecným soudem nutná. Ústavní soud až dosud rozhodoval o řadě stížností, v nichž se stěžovatelé dovolávali svého práva na soudní ochranu a práva na veřejné projednání svých věcí v jejich přítomnosti a tak, aby se mohli vyjádřit ke všem prováděným důkazům (čl. 36 odst. 1 a čl. 38 odst. 2 Listiny základních práva a svobod). Tak kupříkladu v nálezu ve věci I. ÚS 5/95 (in Ústavní soud České republiky: Sbírka nálezů a usnesení - svazek 4., č. 69, Praha 1996 - č. 6/1996 Sb.) Ústavní soud konstatoval, že v rámci zásad spravedlivého soudního řízení je třeba trvat na tom, aby bylo účastníkům umožněno domáhat se stanoveným postupem svého práva u nezávislého a nestranného soudu, přičemž stanoveným postupem je nutno v zásadě rozumět mimo jiné přítomnost účastníka u soudu, jeho výslech a projednání věci tak, aby se mohl vyjádřit ke všem prováděným důkazům. Obdobně ve věci sp. zn. I. ÚS 98/94 (in Ústavní soud České republiky: Sbírka nálezů a usnesení - svazek 5., vydání 1., č. 1, Praha 1997, oprava záhlaví IV. ÚS 98/94 na I. ÚS 98/94 viz svazek 13., str. 502) Ústavní soud zdůraznil, že pro postup podle §250f o. s. ř. nepostačuje pouze odkaz na skutečnost, že se jedná o posouzení právní, nýbrž že musí být splněny obě podmínky, které pro rozhodování soudu bez jednání zákon stanoví (§250f o. s. ř.). Konečně k nezbytnosti respektovat ústavní principy ve správním soudnictví se Ústavní soud vyslovil také ve svém rozhodnutí ze dne 24. září 1996 ve věci Pl. ÚS 18/96 (in Ústavní soud České republiky: Sbírka nálezů a usnesení - svazek 6., vydání 1., č. 85, Praha 1997 - č. 269/1996 Sb.), jímž dnem 1. května 1997 ustanovení §250f zák. č. 99/1963 Sb., ve znění pozdějších předpisů, zrušil. V naznačených souvislostech je namístě poukázat i na další rozhodnutí Ústavního soudu (např. nález ve věci III. ÚS 23/93 in Ústavní soud České republiky: Sbírka nálezů a usnesení - svazek 1., č. 5, Praha 1994, a další), v nichž Ústavní soud vyložil, že pro ústavní postavení obecných soudů (čl. 82 odst. 1 al. 1 úst. zák. č. 1/1993 Sb.) Ústavnímu soudu jako soudnímu orgánu ochrany ústavnosti (čl. 83 úst. zák. č. 1/1993 Sb.), stojícímu mimo organizaci obecného soudnictví, nepřísluší ingerence do rozhodovací činnosti obecných soudů, to však vždy za předpokladu, že tyto soudy při ochraně práva (čl. 90 úst. zák. č. 1/1993 Sb.) postupují ve shodě s obsahem hlavy páté Listiny základních práv a svobod a že tak plně respektují ústavně zaručené právo na soudní ochranu (čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod). Ve věci posuzované ústavní stížnosti však tyto podmínky splněny nebyly; bez ohledu na to, že obecný soud již dříve rozhodoval obdobné věci stěžovatelky, případně, že k těm kterým otázkám se vyjádřil Ústavní soud, již sama skutečnost, že jinak podrobné odůvodnění ústavní stížnosti napadeného rozhodnutí dotčeného soudu rozvádějící pod různými aspekty rozhodovací důvody, pro které bylo rozhodnutí správního orgánu potvrzeno a koneckonců i právně a skutkově složité tvrzení stěžovatelky (včetně její argumentace vztahující se k předcházejícím rozhodnutím) svědčí o tom, že předpoklady dnes již zrušeného ustanovení §250f o. s. ř. dány nebyly a že bylo proto namístě projednat opravný prostředek stěžovatelky v její přítomnosti a dát jí tak příležitost k vyjádření ke všem okolnostem (důkazům), které pro rozhodnutí věci jsou rozhodné. Ústavní soud proto, aniž by jakkoli věnoval pozornost vlastnímu meritu věci, dospěl k závěru, že posuzovaným procesním postupem obecného soudu bylo v řízení před ním porušeno stěžovatelčino ústavně zaručené právo na soudní ochranu, a to v článku 36 odst. 1, článku 38 odst. 2 Listiny základních práv a svobod (a obsahově shodných článků Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod) a pokud se týká též čl. 90 al. 1 úst. zák. č. 1/1993 Sb. Ústavně zaručené právo na soudní ochranu vtělené při ochraně práva do stanoveného postupu vymezeného podle povahy věci tím kterým procesním řádem, svou povahou i významem, jako základní předpoklad spravedlivého procesu, přestavuje - jak ostatně Ústavní soud již dříve a opakovaně vyložil - základní podmínku zákonného a ústavně souladného rozhodnutí; proto také stojí a musí stát pod důslednou ochranou Ústavního soudu, a jako takové představuje jednu z podmínek možné ingerence Ústavního soudu do rozhodovací činnosti a jurisdikce obecných soudů. Z důvodů takto rozvedených bylo proto ústavní stížností napadené rozhodnutí obecného soudu (viz vpředu) zrušeno. O návrhu na zrušení zákona č. 143/1947 Sb. a části ustanovení §32 odst. 2 zákona č. 229/91 Sb., a to v části věty "postupem podle zákona č. 142/1947 Sb.", nebylo třeba rozhodovat, vzhledem k tomu, že právní zástupce stěžovatelky v ústavním jednání dne 11. dubna 2000 k výslovnému dotazu Ústavního soudu sdělil, že tuto otázku ponechává k posouzení senátu; senát Ústavního soudu ve smyslu §78 odst. 2 zák. č. 182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů, též s ohledem na nález Ústavního soudu ve věci Pl. ÚS 45/97 (in Ústavní soud České republiky: Sbírka nálezů a usnesení - svazek 10., vydání 1., č. 41, Praha 1998 - č. 79/1998 Sb.) a usnesení ve věci Pl. ÚS 43/96 (ve Sbírce nálezů a usnesení Ústavního soudu nepublikováno), však důvody k přerušení řízení o ústavní stížnosti a postoupení návrhu na zrušení vpředu vyznačeného ustanovení zákona plénu Ústavního soudu neshledal. Poučení: Proti tomuto rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat (§54 odst. 2 zákona). V Brně dne 11. dubna 2000

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:2000:3.US.276.98
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka III. ÚS 276/98
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 55/18 SbNU 29
Populární název Rozhodování soudu bez jednání podle §250f občanského soudního řádu, ve znění před novelou
Datum rozhodnutí 11. 4. 2000
Datum vyhlášení  
Datum podání 16. 6. 1998
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 3
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Ševčík Vlastimil
Napadený akt rozhodnutí soudu
rozhodnutí správní
Typ výroku vyhověno
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 2/1993 Sb., čl. 36 odst.1
Ostatní dotčené předpisy
  • 143/1947 Sb.
  • 229/1991 Sb.
  • 99/1963 Sb., §250f, §159
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení základní práva a svobody/právo vlastnit a pokojně užívat majetek/restituce
zrušení právního předpisu (fyzická nebo právnická osoba)
právo na soudní a jinou právní ochranu
Věcný rejstřík rozhodné období
interpretace
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=3-276-98
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 32003
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-28