ECLI:CZ:NSS:2016:5.ADS.256.2015:27
sp. zn. 5 Ads 256/2015 - 27
ROZSUDEK
Nejvyšší správní soud rozhodl v senátu složeném z předsedy JUDr. Jakuba Camrdy
a soudců JUDr. Lenky Matyášové a Mgr. Ondřeje Mrákoty v právní věci žalobce: P. Č.,
zastoupený JUDr. Janou Kuřátkovou, advokátkou se sídlem Polní 92, Brno, proti žalovanému:
Ministerstvo práce a sociálních věcí, se sídlem Na Poříčním právu 1, Praha 2, v řízení o
kasační stížnosti žalobce proti usnesení Krajského soudu v Českých Budějovicích ze dne
24. 11. 2015, č. j. 10 A 127/2015 - 29,
takto:
I. Usnesení Krajského soudu v Českých Budějovicích ze dne 24. 11. 2015,
č. j. 10 A 127/2015 - 29, se ruší a věc se vrací tomuto soudu k dalšímu
řízení.
II. Odměna a náhrada hotových výdajů advokátky JUDr. Jany Kuřátkové
se u r č u je částkou 3146 Kč. Tato částka bude vyplacena z účtu Nejvyššího
správního soudu do šedesáti (60) dnů od právní moci tohoto rozhodnutí.
Odůvodnění:
Usnesením Krajského soudu v Českých Budějovicích ze dne 24. 11. 2015,
č. j. 10 A 127/2015 - 29, byla odmítnuta žaloba žalobce směřující proti rozhodnutí žalovaného
ze dne 3. 6. 2015, č. j. MPSV-UM/4932/15/9S-PDK, kterým bylo k odvolání žalobce zrušeno
rozhodnutí Úřadu práce České republiky – Krajské pobočky v Pardubicích ze dne 20. 4. 2015,
č. j. 5347/2015/POL, o odnětí příspěvku na živobytí a věc byla vrácena správnímu orgánu
prvního stupně k novému projednání. Krajský soud své usnesení odůvodnil tím, že stěžovatel
neodstranil vady žaloby ani přes výzvu soudu podle §37 odst. 5 zákona č. 150/2002 Sb., soudní
řád správní (dále jen „s. ř. s.“), a tato vada bránila pokračování v řízení.
Žalobce (stěžovatel) podal proti tomuto usnesení kasační stížnost, z níž je i přes
expresivně formulované námitky zřejmé, že je stěžovatel přesvědčen o tom, že jeho žaloba
obsahovala základní náležitosti stanovené soudním řádem správním. Stěžovatel konkrétně
poukazoval na usnesení Krajského soudu v Českých Budějovicích ze dne 15. 10. 2015,
č. j. 10 A 178/2015 – 12, jímž krajský soud odmítl žalobu stěžovatele proti nezákonnému
zásahu s poukazem, že má možnost domáhat se ochrany žalobou proti rozhodnutí správního
orgánu, čehož stěžovatel rovněž využil, když podal žalobu vedenou u krajského soudu
pod sp. zn. 10 A 127/2015. Skutečnost, že krajský soud nyní předstírá, že předmětná žaloba není
projednatelná, je dle stěžovatele projevem zlovolnosti krajského soudu.
Nejvyšší správní soud ustanovil stěžovateli na základě jeho návrhu usnesením
ze dne 22. 2. 2016, č. j. 5 Ads 256/2015 - 15, zástupcem advokátku JUDr. Janu Kuřátkovou,
která v doplnění kasační stížnosti ze dne 12. 3. 2016 namítala nezákonnost rozhodnutí
o odmítnutí návrhu [§103 odst. 1 písm. e) s. ř. s.] spočívající v nesprávném doručení usnesení
obsahujícího výzvu k odstranění vad podání. Dle doplnění kasační stížnosti stěžovatel v daném
případě nevznesl požadavek k doručování všech písemností obálkou č. I za účelem snazšího
přebírání písemností jako poste restante na příslušné poště. Z uvedeného důvodu považuje
zástupkyně stěžovatele napadené usnesení krajského soudu za nezákonné a navrhuje jeho zrušení
a vrácení věci krajskému soudu k dalšímu řízení.
Žalovaný se ke kasační stížnosti nevyjádřil.
Nejvyšší správní soud nejprve přezkoumal formální náležitosti kasační stížnosti a shledal,
že kasační stížnost je podána včas, neboť byla podána ve lhůtě dvou týdnů od doručení
napadeného rozhodnutí (§106 odst. 2 s. ř. s.), je podána osobou oprávněnou (§102 s. ř. s.)
a stěžovatel je zastoupen advokátem (§105 odst. 2 s. ř. s.).
Kasační stížnost je rovněž podle §102 a násl. s. ř. s. přípustná a podle jejího obsahu jsou
v ní namítány důvody dle ustanovení §103 odst. 1 písm. e) s. ř. s., tj. nezákonnost rozhodnutí
krajského soudu o odmítnutí žaloby.
Na tomto místě Nejvyšší správní soud považuje za nutné podotknout, že s ohledem
na skutečnost, že napadeným rozhodnutím krajského soudu je usnesení o odmítnutí žaloby,
je v takovém případě možno z povahy věci v kasační stížnosti namítat pouze nezákonnost
rozhodnutí o odmítnutí návrhu podle zmiňovaného ustanovení §103 odst. 1 písm. e) s. ř. s.
Tyto závěry vyplývají také z dosavadní judikatury Nejvyššího správního soudu, např. z rozsudku
ze dne 21. 4. 2005, č. j. 3 Azs 33/2004 - 98, publikovaného pod č. 625/2005 Sb. NSS:
„Je-li kasační stížností napadeno usnesení o odmítnutí žaloby, přicházejí pro stěžovatele v úvahu z povahy věci
pouze kasační důvody dle §103 odst. 1 písm. e) s. ř. s., spočívající v tvrzené nezákonnosti rozhodnutí o odmítnutí
návrhu. Pod tento důvod spadá také případ, kdy vada řízení před soudem měla nebo mohla mít za následek
vydání nezákonného rozhodnutí o odmítnutí návrhu, a dále vada řízení spočívající v tvrzené zmatečnosti řízení
před soudem.“
Nejvyšší správní soud dále přistoupil k posouzení kasační stížnosti v mezích jejího
rozsahu a uplatněných důvodů, přičemž zkoumal, zda napadené rozhodnutí netrpí vadami,
k nimž by musel přihlédnout z úřední povinnosti (§109 odst. 3 a 4 s. ř. s.), a dospěl k závěru,
že kasační stížnost je důvodná.
Nejvyšší správní soud z obsahu spisu krajského soudu zjistil, že stěžovatel učinil
u Krajského soudu v Českých Budějovicích podání, které označil jako správní žaloba s návrhem
odkladu, jíž se domáhal zrušení části výroku rozhodnutí žalovaného ze dne ze dne 3. 6. 2015,
č. j. MPSV-UM/4932/15/9S-PDK, jímž žalovaný vrátil věc k novému projednání správnímu
orgánu prvního stupně. Stěžovatel dále v žalobě uvedl, že je přípustná, neboť napadení části
výroku odvolacího správního orgánu není vyloučeno zákonem a napadená část výroku
neupravuje vedení řízení. Žaloba ani nesměřuje toliko proti odůvodnění rozhodnutí, ale napadá
nesprávnost přezkumu odvolacím orgánem a nesmyslnost vrácení věci k novému projednání,
neboť řízení mělo být dle stěžovatele zastaveno. V této souvislosti stěžovatel poukazoval
na postup žalovaného, v němž shledával zejména porušení §89 a §90 odst. 1 písm. a) správního
řádu a obcházení §49 zákona č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi.
Jelikož podle názoru krajského soudu žaloba nesplňovala náležitosti uvedené v §37
odst. 3 a §71 odst. 1. s. ř. s., vyzval soud stěžovatele usnesením ze dne 24. 9. 2015,
č. j. 10 A 127/2015 - 25, aby uvedl den doručení napadeného rozhodnutí a dále uvedl
žalobní body, z nichž musí být patrno, z jakých skutkových a právních důvodů považuje
napadené rozhodnutí za nezákonné.
K odstranění vad podání byla stěžovateli stanovena lhůta 10 dnů od doručení výzvy.
Výzva soudu byla stěžovateli zaslána na adresu p., Č. B., kterou stěžovatel uvedl v žalobě. Jak dále
vyplývá z obsahu spisu, stěžovatel si předmětné usnesení nepřevzal, ačkoliv byla zásilka uložena u
doručujícího orgánu do 13. 10. 2015 a posléze vrácena krajskému soudu, který o tom vyvěsil
sdělení na úřední desce soudu. Krajský soud dále postupoval dle §49 odst. 4 zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád (dále jen o. s. ř.), dle něhož nevyzvedne-li si adresát písemnost ve lhůtě
10 dnů ode dne, kdy byla připravena k vyzvednutí, považuje se písemnost posledním dnem této
lhůty za doručenou, i když se adresát o uložení nedozvěděl. Dle krajského soudu tedy bylo dané
usnesení doručeno dne 12. 10. 2015 a lhůta pro odstranění vad podání uplynula dne 22. 10. 2015.
Vzhledem k tomu, že stěžovatel ve stanovené lhůtě a ani později do doby rozhodování
soudu neodstranil nedostatky podání, krajský soud žalobu usnesením odmítl s poukazem
na skutečnost, že jde o takové vady podání, které brání pokračování v řízení.
Podle §71 odst. 1 s. ř. s. žaloba musí kromě obecných náležitostí podání
(§37 odst. 2 a 3 s. ř. s.) obsahovat označení napadeného rozhodnutí a den jeho doručení
nebo jiného oznámení žalobci, označení osob na řízení zúčastněných, jsou-li žalobci známy,
označení výroků rozhodnutí, které žalobce napadá, žalobní body, z nichž musí být patrno,
z jakých skutkových a právních důvodů považuje žalobce napadené výroky rozhodnutí
za nezákonné nebo nicotné, jaké důkazy k prokázání svých tvrzení žalobce navrhuje provést
a návrh výroku rozsudku. Podle §37 odst. 5 s. ř. s. předseda senátu usnesením vyzve podatele
k opravě nebo odstranění vad podání a stanoví k tomu lhůtu. Nebude-li podání v této lhůtě
doplněno nebo opraveno a v řízení nebude možno pro tento nedostatek pokračovat, soud řízení
o takovém podání usnesením odmítne, nestanoví-li zákon jiný procesní důsledek. O tom musí
být podatel ve výzvě poučen. Podle těchto ustanovení krajský soud též i postupoval.
Pokud jde o kasační námitku stěžovatele, dle níž krajský soud nesprávně doručoval
výzvu k odstranění vad podání obálkou č. I, je třeba tuto námitku označit za nedůvodnou.
V dané věci je zcela zjevné, že stěžovatel v žalobě jako adresu pro doručování uvedl „P.
Č. B.“. Nejvyšší správní soud se tedy ztotožňuje s konstatováním krajského soudu, dle něhož
zvolený způsob doručování je výrazem vstřícnosti soudu vůči stěžovateli, aby mohl komfortněji
přebírat písemnosti jako poste restante na příslušné poště a byla tím usnadněna jeho komunikace
se soudními orgány. Nejvyšší správní soud v této souvislosti připomíná, že stěžovatel rovněž
vede množství soudních sporů, v nichž se právě z tohoto důvodu opakovaně domáhá zakázání
používání obálky č. III (např. rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 25. 8. 2015, č. j. 6 As
110/2015 - 8, či usnesení ze dne 30. 1. 2014, č. j. 4 As 10/2014 - 7, obě rozhodnutí jsou dostupná
na www.nssoud.cz). Postupu krajského soudu přitom nijak nebrání ani zákonná úprava, dle níž
může soud přistoupit k doručování písemností do vlastních rukou i v jiných než zákonem
výslovně stanovených případech (srov. §49 odst. 1 o. s. ř. ve spojení s §42 odst. 5 s. ř. s.).
Krajský soud tedy nijak nepochybil, pokud doručoval stěžovateli písemnosti do vlastních
rukou na jím uvedenou adresu.
Sporným je v daném případě naopak to, zda žaloba skutečně vykazovala takové vady,
pro které nebylo možno v řízení pokračovat, jak uvedl krajský soud, a proto se Nejvyšší správní
soud v dalším koncentroval na tuto otázku.
Žalobní body musí podle §71 odst. 1 písm. d) s. ř. s. obsahovat jak skutkové, tak i právní
důvody, pro které žalobce považuje napadené správní rozhodnutí za nezákonné nebo za nicotné.
Jak judikoval Nejvyšší správní soud například v rozsudku ze dne 8. 12. 2005,
č. j. 6 Azs 101/2004 - 52, www.nssoud.cz: „Ve správním soudnictví přezkoumávají soudy rozhodnutí
správních orgánů, moc soudní tak zasahuje do činnosti moci výkonné. Jelikož se jedná o zasahování jedné státní
moci do jiné, které je nezbytné z hlediska principu právního státu, je smysluplné, pokud zákonodárce stanovil,
že se tak má stát jen na základě jasně a konkrétně vymezených důvodů. Není tedy přípustný paušální,
nekonkretizovaný zásah moci soudní do činnosti moci výkonné, tzn. není přípustný povšechný přezkum správních
rozhodnutí soudem. Funkcí právního institutu žalobních bodů je tak vůbec umožnění konkrétního přezkumu
správních rozhodnutí soudem. Pojem žalobního bodu tak musí být interpretován z hlediska této jeho funkce.
V souladu s touto funkcí je pak požadavek konkrétně formulovaného žalobního bodu, který jasně vymezí rozsah
soudního přezkumu, a tím i míru zásahu moci soudní do moci výkonné. S tímto závěrem jsou v souladu i další
ustanovení soudního řádu správního, zejména pak §75 odst. 2 s. ř. s., podle kterého soud napadené výroky
rozhodnutí přezkoumá v mezích žalobních bodů. Připuštěním vágně a nekonkrétně formulovaných žalobních bodů
by toto ustanovení ztratilo smysl, správní žaloba by se stala běžným (byť mimořádným) opravným prostředkem.“
Stěžovatel ovšem v žalobě dostatečně jasně formuloval, v čem spatřuje nezákonnost
napadené části výroku rozhodnutí žalovaného a z jakého důvodu se domáhá jeho zrušení.
Stěžovatel konkrétně namítal porušení §89 a §90 odst. 1 písm. a) správního řádu a obcházení
§49 zákona o pomoci v hmotné nouzi, neboť byl přesvědčen, že žalovaný byl povinen současně
se zrušením rozhodnutí správního orgánu prvního stupně rozhodnout o zastavení řízení o odnětí
příspěvku na živobytí.
Toto žalobní tvrzení shledává Nejvyšší správní soud jako dostatečně konkrétní a považuje
žalobu za řádně formulovanou ve smyslu §71 odst. 1 písm. d) s. ř. s. Žaloba tedy v tomto
rozsahu obsahuje potřebné náležitosti, které pro tento úkon předepisuje §37 odst. 3 a §71
odst. 1 s. ř. s., a tedy i žalobní bod, který je způsobilý posouzení soudem. Krajský soud
proto pochybil, jestliže po stěžovateli vyžadoval, aby takto formulovaný žalobní bod dále
konkretizoval, a následně žalobu odmítl pro neodstranění vad podání.
Dle Nejvyššího správního soudu je v dané věci naopak namístě, aby se krajský soud,
shledá-li, že je ve věci soudem místně příslušným, zabýval otázkou, zda jsou v posuzovaném
případě splněny ostatní podmínky řízení, včetně toho, zda lze danou žalobu považovat
za přípustnou. V této souvislosti lze zejména poukázat na ustálenou judikaturu zdejšího soudu,
dle níž rozhodnutí o odvolání, která ruší rozhodnutí správního orgánu prvního stupně
a věc mu vrací k novému projednání, nejsou považována za rozhodnutí, která by zakládala,
měnila, rušila nebo závazně určovala práva a povinnosti. Nejedná se tedy o rozhodnutí ve smyslu
§65 s. ř. s., proti nimž by bylo možno podat žalobu (srov. např. rozsudky Nejvyššího správního
soudu ze dne 31. 3. 2005, č. j. 5 As 35/2004 - 56, ze dne 14. 5. 2008, č. j. 2 As 37/2007 - 111,
ze dne 2. 2. 2015, č. j. 8 As 98/2014 - 47, a ze dne 8. 10. 2015, č. j. 5 As 120/2015 - 25,
všechny dostupné na www.nssoud.cz).
Vzhledem k tomu, že v dané věci nebyly splněny podmínky pro odmítnutí žaloby
pro neodstranění vad podání, shledal Nejvyšší správní soud kasační stížnost důvodnou
a v souladu s §110 odst. 1 s. ř. s. rozsudek krajského soudu zrušil a věc mu vrátil k dalšímu řízení.
V něm bude Krajský soud v Českých Budějovicích vázán právním názorem Nejvyššího správního
soudu vysloveným v tomto rozsudku (§110 odst. 4 s. ř. s.).
O náhradě nákladů řízení o kasační stížnosti rozhodne krajský soud v novém rozhodnutí
(§110 odst. 3 s. ř. s.).
Byť Nejvyšší správní soud rozhodnutí krajského soudu ruší a věc mu vrací k dalšímu
řízení, je povinen zároveň rozhodnout o odměně a úhradě hotových výdajů ustanovené
zástupkyni stěžovatele, které dle §35 odst. 8 s. ř. s. hradí stát. Odměna a hotové výdaje
ustanoveného advokáta sice totiž patří mezi náklady řízení ve smyslu §57 s. ř. s., nejde však
o náhradu nákladů řízení mezi jeho účastníky ve smyslu §60 s. ř. s., o níž má dle §110 odst. 3
s. ř. s. v případě náhrady nákladů řízení o kasační stížnosti po zrušení napadeného rozhodnutí
krajského soudu rozhodovat v dalším řízení krajský soud.
Ustanovená zástupkyně JUDr. Jana Kuřátková odměnu a hotové výdaje nevyčíslila.
Nejvyšší správní soud tak vycházel z obsahu spisu a přiznal ustanovené zástupkyni odměnu
za dva úkony právní služby [převzetí a příprava zastoupení, včetně nahlížení do spisu dne
8. 3. 2016 (viz usnesení Nejvyššího správního soudu ze dne 29. 4. 2008, č. j. 5 Azs 33/2008 - 40,
www.nssoud.cz) a doplnění kasační stížnosti] po 1000 Kč podle §11 odst. 1 písm. b) a d)
ve spojení s §9 odst. 2 a §7 bodem 3 vyhlášky č. 177/1996 Sb., o odměnách advokátů
a náhradách advokátů za poskytování právních služeb (advokátní tarif), v účinném znění,
a paušální náhradu hotových výdajů ve výši 2 x 300 Kč podle §13 odst. 3 advokátního tarifu,
celkem tedy 2600 Kč. Podle druhé věty §35 odst. 8 s. ř. s. má ustanovená zástupkyně nárok také
na náhradu daně z přidané hodnoty ve výši 21 %, což činí 546 Kč. Celkem tedy Nejvyšší správní
soud přiznal ustanovené zástupkyni stěžovatele odměnu za zastupování a náhradu hotových
výdajů ve výši 3146 Kč.
Nejvyšší správní soud připomíná, že advokát ustanovený v řízení o kasační stížnosti
zastupuje účastníka i v dalším řízení o žalobě před krajským soudem poté, co bylo rozhodnutí
krajského soudu Nejvyšším správním soudem zrušeno (viz rozsudek Nejvyššího správního soudu
ze dne 22. 4. 2010, č. j. 4 Azs 6/2010 - 42, publikovaný pod č. 2081/2010 Sb. NSS).
Poučení: Proti tomuto rozsudku nejsou opravné prostředky přípustné (§53 odst. 3,
§120 s. ř. s.).
V Brně dne 7. dubna 2016
JUDr. Jakub Camrda
předseda senátu